شمام هرچه سعی می کنین هیچ روشی کمک تون نمی کنه از دست چربی شکم خود راحت شید؟ اگه اینطوره باید بدونین که تنها نیستین و شاید هیچ کاری به اندازه کاهش چربی شکم سخت نباشه. واسه آب کردن شکم اول از همه باید بدونین به چه دلیل این چربیا از بین نمی رن.

 

فقط به خاطر خجالت آور بودن چربی دور شکم نیس که باید از دست اون خلاص شیم. چربی اضافی شکمی به ویژه چربی که دور بخشای لازم بدن قرار میگیره (چربی احشایی) یکی از عوامل مؤثر در بروز حملات قلبی، دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین و شکلای جور واجور سرطانه. اگه نتونسته اید با رژیم و ورزش، چربی شکم رو کم کنین وقت اون رسیده که دیگر عوامل مؤثر در ایجاد چربی شکمی مثل هورمونا، سن و ژنتیک رو بررسی کنین.

۱. افزایش سن

با افزایش سن، مراحل کاهش و افزایش وزن در بدن تغییر می کنه و سوخت وساز در بدن زنان و مردها کاهش پیدا میکنه. زنان با مشکل یائسگی هم روبه رو می شن. دکتر مایکل جنسن (Michael Jensen) از بخش غدد کلینک مایو (Mayo Clinic) می گه: «افزایش وزن در زنان در دوره بعد از یائسگی بیشتر خود رو به شکل چربی دور شکم نشون می ده.» تولید هورمونای استروژن و پروژسترون در زنان یائسه کاهش پیدا میکنه. تولید تستوسترون هم کم می شه هر چند سرعت اون کمتره. این تغییر هورمونی باعث جمع شدن چربی در دور شکم می شه.

۲. تمرینات ورزشی تون اشتباهه

دویدن روزانه واسه سلامتی قلب بسیار خوبه اما تمرینات هوازی به کاهش اندازه دور کمر کمکی نمی کنن. دکتر سانجیتا کاشیاپ (Sangeeta Kashyap) متخصص غدد از کلینیک کلیوند (Cleveland Clinic) می گه: «به ترکیبی از ورزشای هوازی و کار با وزنه احتیاج دارین.» تمرینات قدرتی باعث افزایش حجم عضلات و افزایش سوخت و ساز بدن می شن. کیت پاتن (Kate Patton) متخصص تغذیه در کلینیک تغذیه کلیوند می گه: «عضلات نسبت به چربی، کالری بیشتری می سوزونن. پس اگه عضله داشته باشین، در طول روز کالری بیشتری می سوزونین. پاتن پیشنهاد می کنه در هفته، ۲۵۰ دقیقه تمرینات تقریبا پرفشار یا ۱۲۵ دقیقه تمرین بسیار پرفشار انجام بدین.

۳. بیشتر از حد مواد غذایی فراوری شده مصرف می کنین

۱۱ دلیلی که چربی شکم شما آب نمی شه آموزشی

دکتر پاتن می گه: «غلات فراوری شده مثل برنج، کراکر و چیپس، همین طور شکر تصفیه شده درون نوشیدنیا و دسرها باعث افزایش نا آرومی در بدن می شه. چربی شکم با نا آرومی بدنی در ارتباطه پس مصرف مواد غذایی فراوری شده می تونه مانع چربی سوزی شکم بشه. مواد غذایی طبیعی مثل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل پر از آنتی اکسیدان هستن که خاصیت ضد التهابی داره و از تشکیل چربی شکم جلوگیری می کنه.

۴. از چربیای مناسب استفاده نمی کنین

بدن واکنش یه جوری به همه چربیا نشون نمی ده. تحقیقات نشون می ده مصرف چربی اشباع (چربی موجود در گوشت و مواد لبنی) رابطه مستقیمی با افزایش چربی احشایی داره. از طرف دیگر چربی غیر اشباع مونو (چربی روغن زیتون و آواکادو) و چربی غیر اشباع پلی (چربی امگا ۳ درون گردو، دانه آفتابگردان و ماهی سالمون) خاصیت ضدالتهابی دارن و اگه به اندازه مصرف شن واسه بدن به درد بخور هستن. اما دکتر پاتن اخطار می ده مصرف بیشتر از حد شکلای جور واجور چربی باعث افزایش دریافت کالری و بالا رفتن وزن می شه.

۵. برنامه ورزشی شما خیلی رقابت برانگیز نیس

واسه از بین بردن چربی شکمی باید تمرینات سخت تری بکنین. نتایج تحقیقی که در مجله «علم و طب در ورزش» (Medicine and Science in Sports and Exercise) منتشر شد، نشون می ده افرادی که تمرینات پرفشار داشتن نسبت به افرادی که برنامه های ورزشی کم فشار رو دنبال می کردن، چربی شکمی بیشتری از دست دادن. تمرینات کم فشار، هیچ تأثیری روی چربی شکمی نداشت. ناتالی جیل (Natalie Jill) مربی ورزش در سن دیگو (San Diego) می گه: «شما به تمرین پرفشار و کامل احتیاج دارین چون که هدف پایانی سوزاندن کالری در مقادیر بالاست و تمرینات پرفشار این کار رو واسه شما انجام میدن. منظور از تمرینات پرفشار، اجرای پر سرعت حرکات در کمترین زمان ممکنه. به این صورت کالری بیشتری می سوزونین.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روغن آرگان و خواص شگفت انگیز اون واسه مو، پوست و ناخن ها "

۶. حرکات ورزشی نادرستی رو انتخاب کردین

شب و روز حرکت کرانچ رو انجام میدید؟ دست نگه دارین. وقتی فقط چند سانتی متر چربی روی عضله ی شکم باقی مونده، دیگر حرکت کرانچ اون ورزشی نیس که بتونه واسه تون شکم شش تکه بسازه. جیل پیشنهاد می ده به جای اون از تمرینات کاربردی استفاده کنین که قسمت میانی بدن مثل پشت، لگن، شکم، عضله ی دورکننده و دیگر بخشای بدن رو درگیر می کنه. اون می گه: «این حرکات، عضلهای بیشتری رو به کار می گیرن، پس کالری بیشتری می سوزونین.» حرکت پلانک یا خط کش ورزش کاربردی محبوب اوست چون جدا از اینکه قسمت میانی بدن روی بازوها، پا و باسن هم فشار وارد می کنه.

۷. استرس دارین

۱۱ دلیلی که چربی شکم شما آب نمی شه آموزشی

استرس شما هر دلیلی (موعد تحویل کارا، قبضا، فرزندان) که داشته باشه، کاهش وزن به ویژه در قسمت میانی بدن رو سخت تر می کنه. یک دلیل اون اینه که وقتی استرس دارین بیشتر به سراغ مواد غذایی پرکالری و چربی می روید. دلیل دیگر اون تولید هورمون کورتیزوله که باعث افزایش بافت چربی بدن می شه. سطح بالای کورتیزول با افزایش سطح چربی احشایی رابطه مستقیمی داره.

۸. کم می خوابید

اگه شمام در بین ۳۰ درصد افرادی هستین که کمتر از ۶ ساعت در شبونه روز می خوابن بهتره واسه کاهش وزن بیشتر بخوابید. مطالعه ای ۱۶ ساله روی ۷۰ هزار زن نشون می ده بدن افرادی که ۵ ساعت یا کمتر در شبونه روز می خوابن تا ۳۰ درصد بیشتر از افرادی که ۷ ساعت می خوابن، چربی می سازه. انستیتو ملی سلامت (National Institutes of Health) پیشنهاد می کنه بزرگسالان تا ۸ ساعت در شبونه روز بخوابن.

۹. مثل سیب هستین

اگه بدن شما تمایل داره چربی بیشتری در قسمت شکم جمع کنه تا در باسن، پس مثل سیب میشید. دکتر کاشیاپ می گه: «در این نوع از ژنتیک، خلاصی از چربی شکم سخت تره.»

۱۰. مریض هستین

اگه سطح تستوسترون شما بالاه، موردی که در زنان گرفتار به سندرم تخمدان پلی کیستیک (یکی از شکلای جور واجور کیست تخمدان) پیش میاد، کاهش وزن سخت تر می شه. دکتر کاشیاپ می گه: «اگه مثل سیب هستین و اضافه وزن دارین، بهتره با دکتر خود مشورت کنین. ممکنه در حال دچار شدن یا گرفتار به دیابت باشین.»

۱۱. انگیزه ندارین

حاضرید واسه کاهش چربی شکم فداکاری کنین؟ دکتر کاشیاپ می گه: «از بین بردن چربی شکم نیازمند ترکیبی از رژیم کم کالری همراه با مصرف خوراکیای شامل فیبر بالا و کربوهیدرات و شکر پایین همراه با تمرینات هوازی با وزنه هستش. اگه اراده ی انجام این کارا رو داشته باشین می تونین ژنتیک رو شکست بدین.



 


دسته‌ها: آموزشی