۱. غذاهای پُرچرب

غذاهای پرچرب می تونن باعث سوزش معده شن. متأسفانه غذاهای سالم چرب و مغذی مثل آووکادو، پنیر و آجیل هم از این قانون مستثنی نیستن. غذاهای پرچرب به دو صورت می تونن باعث سوزش معده شن:

اول اینکه غذاهای پُرچرب باعث شل شدن اسفنکتر انتهای مری می شن. این ماهیچه، حایل بین مری و معده س. پس در صورت شل شدن این ماهیچه، اسید معده می تونه از معده به مری برگرده و باعث سوزش معده شه.

غذاهای پرچرب محرک ترشح هورمون کوله سیستوکینین (CCK) هستن. این هورمون گوارشی، باعث شل شدن دریچه ی انتهایی مری و درنتیجه بازگشت اسید میشه.

جدا از اینکه این، پیشه هورمون CCK غذاها مدت زمان بیشتری در معده باقی می مونن و بهتر هضم می شن. در این صورت خطر بازگشت اسید زیاد می شه که باعث سوزش معده می شه.

توجه داشته باشین که منظور از غذاهای پرچرب اینجا فقط غذاهای سالم با محتوای چربی بالا نیس. غذاهای سرخ شده و آماده که چربی بالایی دارن هم باعث سوزش معده می شن.

۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی

۲ . نعناع

بیشتر تصور می شه که خونواده نعناع مثل قرص نعناع و پونه مشکلات گوارشی رو آرامش میدن. اما دلایلی هست که نشون می ده نعناع می تونه باعث سوزش معده شه.

۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی
۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی

مطالعه ای نشون می ده مصرف مقدار زیاد پونه با علائم بازگشت اسید رابطه داره. جالب اینجاست که پونه دریچه ی انتهای مری رو شل نمی کنه، بلکه با تحریک پوشش مری باعث سوزش معده می شه.

مطالعه دیگری که روی بیشتر از ۵۰۰ نفر انجام شد نشون می ده که خطر سوزش معده در افرادی که روزانه چای نعناع مصرف می کنن، دوبرابر بیشتر از دیگرونه.

به طورکلی، دلایل کمی مبنی بر رابطه نعناع با سوزش معده هست. درصورتی که احساس می کنین نعناع سوزش معده ی شما رو بدتر می کنه، بهتره از مصرف اون پرهیز کنین.

۳. آب مرکبات

نوشیدن آب مرکبات می تونه علائم سوزش معده رو بسازه. مثلا در یک مطالعه که روی ۳۸۲ نفر که معمولا سوزش معده داشتن انجام شد، ۶۷ درصد از شرکت کنندگان گفتن که بعد از مصرف آبِ مرکبات سوزش معده رو تجربه کردن.

در مطالعه دیگری که تقریبا روی ۴۰۰ نفر گرفتار به سوزش معده انجام شد، ۷۳ درصد از افراد بعد از نوشیدن آب پرتقال یا آب گریپ فروت دچار سوزش معده شدن. آخرسر محققان به این نتیجه رسیدن که میزان اسید موجود در آب مرکبات می تونه باعث ایجاد علائم سوزش معده شه.

بااین حال هنوز به طور کامل مشخص نشده که آب مرکبات چه جوری می تونه باعث سوزش معده شه.

۴. شکلات

۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی

شکلات یکی از عوامل عادی دیگره که باعث سوزش معده می شه. مثل غذاهای پُرچرب، شکلات هم باعث شل شدن دریچه ی انتهای مری و بازگشت اسید می شه که به سوزش معده میرسه.

شکلات از کاکائو ساخته شده که شامل سروتونین (هورمون شادی) است. متأسفانه، سروتونین هم باعث شل شدن دریچه ی انتهایی مری می شه. جدا از اینکه این، تئوبرومین و کافئین موجود در شکلات هم باعث تحریک و شل شدن این دریچه می شن.

۵. غذاهای سریع

غذاهای سریع در ایجاد سوزش معده شناخته شده هستن. این غذاها معمولا از ترکیبی به نام کپسایسین (capsaicin) تشکیل شدن که سرعت هضم رو کم می کنه. این بهش معناست که مواد غذایی مدت زمان بیشتری درون معده باقی می مونن که خطر سوزش معده رو افزایش می ده.

یک مطالعه نشون داد که مصرف فلفل قرمز می تونه سرعت هضم رو کاهش بده. ضمنا غذاهای سریع ممکنه نا آرومی موجود در مری رو تحریک کنن که این می تونه علائم سوزش معده رو بدتر کنه. پس درصورتی که سوزش معده دارین، بهتره مصرف غذاهای سریع رو کاهش بدین.

۶. نمک

نمک پاشیدن روی غذا یا مصرف غذاهای شور می تونه رفلاکس رو که یک عامل خطر واسه سوزش معده س زیاد کنه. مطالعه ای نشون داد افرادی که هنگام خوردن غذا روی غذاشون نمک می پاشند تا ۷۰ درصد بیشتر از بقیه در خطر خطر رفلاکس قرار دارن.

اینکه نمک چه جوری باعث افزایش خطر رفلاکس می شه هنوز به طور کامل مشخص نیس. شاید افرادی که غذاهای شور استفاده می کنن، تمایل بیشتری به غذاهای سرخ شده و پُرچرب هم دارن. مصرف غذاهای شور، چرب و سرخ شده بیشتر از غذاهای فقط شور، باعث تحریک سوزش معده می شن.

۷. پیاز

۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی

پیاز به ویژه پیاز نپخته یک عامل عادی واسه سوزش معده س. پیاز هم دریچه ی انتهای مری رو شل می کنه که به بازگشت اسید و سوزش معده میرسه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روانشناسی رفتاری چیه 

در یک مطالعه، از گروهی از افراد گرفتار به سوزش معده خواسته شد یک روز همبرگر ساده بخورند و روز دیگر همون همبرگر رو با پیاز مصرف کنن. نتایج مطالعه نشون دهنده اون بود که مصرف همبرگر با پیاز، به روشنی علائم سوزش معده ی این افراد رو بدتر کرده بود.

ضمنا پیاز منبع غنی از فیبرهای قابل تخمیره که موجب آروغ زدن می شه. آروغ زدن می تونه علائم بازگشت اسید رو زیاد کنه. فیبرِ قابل تخمیرِ پیاز از فودمپا ساخته شده. فودمپا ترکیباتی هستن که ممکنه بعضی از مشکلات گوارشی رو تحریک کنن.

۸. الکل

مصرف بیش ازحد الکل به چند راه می تونه باعث زیاد علائم سوزش معده شه. الکل باعث شل شدن دریچه ی انتهای مری می شه که به بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده منجر می شه. علاوه براین، نوشیدنیای الکلی به ویژه شراب و آب جو می تونن مقدار اسید معده رو افزایش بدن که خطر سوزش معده رو بیشتر می کنن. مصرف بیش ازحد الکل به طور مستقیم به پوشش مری آسیب می زنه و با گذشت زمان باعث حساسیت بیشتر مری به اسید معده میشه.

۹. قهوه

بعضی از افراد بعد از نوشیدن قهوه، سوزش معده رو تجربه می کنن. قهوه باعث شل شدن دریچه ی انتهای مری می شه که خطر بازگشت اسید و سوزش معده رو افزایش می ده. طبق بعضی تحقیقات، کافئین موجود در قهوه دلیل اصلی اینه.

بااین حال، تحقیقات دیگری وجود دارن که فقط روی اثرات کافئین انجام شدن و نشون میدن که کافئین در علائم رفلاکس نقشی نداره. درصورتی که این موضوع درست باشه، پس باید ترکیبات دیگر موجود در قهوه رو بررسی کرد. بااین حال، بقیه تحقیقات هیچ ارتباطی بین قهوه و علائم رفلاکس رو نشون نمی دن.

اگه با قهوه مشکلی ندارین می تونین اونو استفاده کنین، اما اگه احساس می کنین قهوه باعث رفلاکس و سوزش معده ی شما می شه بهتره از خوردن اون پرهیز کنین یا مصرف اونو کاهش بدین.

۱۰. نوشیدنیای گازدار

۱۱ خوراکی که باعث سوزش معده می شه " آموزشی

نوشیدنیای گازدار عامل اصلی سوزش معده هستن. تحقیقات نشون می ده که این نوشیدنیا دریچهای انتهای مری رو شل می کنه و خاصیت اسیدی بودن اسید معده رو افزایش میدن که هردو عامل سوزش معده هستن.

در یک مطالعه محققان الگوی خواب بیشتر از ۱۵ هزار نفر رو مشاهده کردن و به این نتیجه رسیدن که تقریبا ۲۵ درصد افراد، سوزش معده ی شبونه رو تجربه می کنن.

تحقیقات جدید نشون می ده که سوزش معده در شب با چند عامل رابطه قوی داره که از اون جمله میشه به مصرف نوشیدنیای گازدار اشاره کرد. تحقیق دیگری نشون می ده که خطر ایجاد علائم رفلاکس مثل سوزش معده در افرادی که نوشیدنیای گازدار مصرف می کنن تا ۶۹ درصد بیشتره.

۱۱. شیر

معمولا افراد واسه آرامش سوزش معده شیر مصرف می کنن. درحالی که نوشیدن شیر ممکنه به جای آرامش، علائم سوزش معده رو بسازه. به گفته محققان، شیر ممکنه تولید اسید معده رو افزایش بده که یک عامل خطر واسه سوزش معده س.

در مطالعه ای که روی بیشتر از ۴۰۰ نفر با سوزش معده انجام شد، تقریبا ۳۸ درصد افراد بعد از نوشیدن شیر علائم سوزش معده رو گزارش دادن. طبق تحقیقات، رابطه بین نوشیدن شیر و سوزش معده به دلیل چربیای موجود در شیره. درصورتی که نوشیدن شیر باعث سوزش معده تون می شه بهتره از نوشیدن اون پرهیز کنین یا مصرف اونو کاهش بدین.

غذاهایی که شاید به بهتر شدن سوزش معده کمک می کنن

درحالی که خیلی از غذاها ممکنه سوزش معده تون رو بدتر کنن، غذاهایی هم وجود دارن که به بهتر شدن علائم اون کمک می کنن.

  • زنجبیل: این ماده یک درمان طبیعی واسه حالت تهوع و استفراغه. درحالی که دلایل کمی مبنی بر اثر زنجبیل بر سوزش معده هست ولی ممکنه رفلاکس رو کاهش بده.
  • موز و هندوانه: این میوه ها به طورطبیعی اسید کمی دارن و بیشتر واسه کاهش رفلاکس پیشنهاد می شن.
  • سبزیجات: این مواد به طور طبیعی چربی، اسید و قند کمی دارن. این سبزیجات شامل لوبیا، کلم بروکلی، اسفناج و کرفس هستن.
  • بلغور جو: بلغور جو شامل فیبره که با کم شدن خطر بازگشت اسید رابطه داره. این فیبرها بدون فودمپا هستن، واسه همین باعث آروغ زدن یا رفلاکس نمی شن.
  • غلات و سیب زمینی: تحقیقات نشون می ده که مصرف غلات و سیب زمینی با کم شدن ۴۲ درصدی مریضی رفلاکس معده به مری همراهه.



 


دسته‌ها: آموزشی