شاید کمی جسورانه به نظر برسه که فردی ادعا کنه کسی یا چیزی بهترینه. حتی وقتی بچه بودم، هیچ وقت به هیچ کدوم از دوستانم لقب «بهترین» رو نمی دادم چون نگران بودم که بقیه ی دوستانم از اینکه من به اونا کم تر فکر می کنم ناراحت شن.

پس عجیب نیس که در این مقاله به جای ۱ کمپین تبلیغاتی، ۱۰ تا رو به عنوان بهترین ها در مورد ی و بازاریابی معرفی کنم. شاید این سوال واسه شما مطرح شه که به چه دلیل این ۱۰ کمپین تبلیغاتی بهترین بوده ان؟ جواب اینه: به دلیل تاثیری که این کمپین ها در رشد نام برندها داشته ان و البته قدرت نفوذی که باعث شده تا ما نام اونا رو سال ها بعد از شروع کارشون هنوز به یاد داشته باشیم.

 

اما قبل از هر چیزی باید به یک سوال اساسی جواب بدیم:

کمپین تبلیغاتی چیه؟

کمپین تبلیغاتی یه دسته تبلیغه که دور یک پیام متمرکز شده ان. در کمپین تبلیغاتی از مجاری جور واجور بازاریابی واسه رساندن این پیام استفاده می شه. زمان بندی واسه این کمپین ها بسیار مهمه.

۱۰ کمپین  تبلیغاتی و بازاریابی برتر (و دلیل موفقیت اونا)

۱. نایکی: فقط انجامش بده!

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

می دونستید زمانی بوده که اجناس نایکی تنها مختص دوندگان ماراتن بوده؟ بعد از یه مدت، موج تناسب اندام در دنیا به راه افتاد و کارشناسان فروش نایکی می دونستن که باید از این موقعیت استفاده کنن تا از رقیبشان، ریباک (Reebok)، پیشی بگیرن. در اون زمان فروش کفش ریباک بیش تر از نایکی بود. اینطور بود که در ده ی ۱۹۸۰ نایکی کمپین تبلیغاتی «فقط انجامش بده!» رو ساخت.

این کلید موفقیت اونا بود.

در سال ۱۹۸۸، فروش نایکی ۸۰۰ میلیون دلار بود ولی در سال ۱۹۹۸ این عدد به ۹.۲ میلیارد دلار رسید. «فقط انجامش بده» کوتاه، دل نشین و در بین مردم گسترده بود. مردم هر کجا که در حال ورزش کردن بودن می تونستن اونو حس کنن و البته الان هم مردم این حس رو می تونن لمس کنن. «می خواهی ۵ مایل ابتدایی؟ فقط انجامش بده!»

این شعاریه که می تونه به همه ی ما مربوط شه. محرکیه که باعث می شه خودمون رو به چیزی بالاتر از محدود کردن هامون تشویق کنیم. پس وقتی می خواهید بهترین راه رو واسه معرفی برندتون پیدا کنین باید از خودتون این سوال رو بپرسید که قراره چه مشکلی رو واسه مشتری هاتون حل کنین؟ محصول یا خدمات شما چه راه حلی ارائه می بده؟ با استفاده از انتقال پیام به مشتری ها واسه فروش، می توانید یک رابطه ی احساسی با اونا برقرار کنین که خیلی راحت خدشه پذیر نیس.

۲. فولکس واگن: به کوچیک بودن فکر کن!

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

خیلی از شرکت ها و متخصصین بازاریابی فولکس واگن (Volkswagen) رو با عنوان «به کوچیک بودن فکر کن» یاد می کنن. در سال ۱۹۶۰ یه گروه تبلیغاتی بزرگ تصمیم گرفت به این سوال جواب بده که: چه جوری می توان طرز فکر مردم رو در مورد یک ملت تغییر داد؟

مثلا، آمریکایی ها همیشه تمایل داشتن ماشین های بزرگ تولید خودشون رو بخرن طوری که حتی ۱۵ سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم هم بیشتر اونا علاقه ای به خرید خودروهای کوچیک آلمانی نداشتن. حال این سوال مطرح می شه که فولکس واگن چه جوری نظر اونا رو عوض کرد؟ اونا دقیقا به انتظارات مردم توجه کردن.«شما فکر می کنین اجناس ما کوچیک هستن؟ بله، دقیقا همین طوره.» اونا هیچ وقت سعی نکردند تا اون چیزی رو که نبودن نمایش بدن.

مهم ترین درسی که می توان از این کمپین تبلیغاتی گرفت اینه که سعی نکنین محصول، شرکت یا خدماتتون رو به شکل چیزی که نیس معرفی کنین، چون مشتری ها به درستی تشخیص می دهند و قضاوت می کنن.

۳. مارلبورو: آدم مارلبورویی

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

تبلیغ آدم مارلبوروییِ این شرکت که از سال ۱۹۵۵ شروع شد، نشون داد یک برند با ایجاد و نمایش یک سبک زندگی دور اجناس خود می تونه چقدر قدرت پیدا کنه. « می خواهید یک فرد آزاد باشین؟ می خواهید قوی باشین؟ دوست دارین محدود کردن ها رو کنار بذارین؟» این تعریفی بود که اونا از یک آدم مارلبورویی ارائه دادن.

این موفق بودن چون یک زندگی ایده آل رو به تصویر می کشید که خیلی ها آرزو داشتن اونو تجربه کنن. پس فکر کردن به نیازای زندگی مردم یا چیزی که واسه داشتن یک زندگی ایده آل بهش احتیاج دارن یکی از راه های موفقیته.

۴. گروه فرآوری شیر کالیفرنیا: شیر داری؟

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

این گروه با استفاده از شعار «شیر داری؟» تونستن فروش شیر در کالیفرنیا رو تنها طی یک سال ۷ درصد زیاد کنن. اما این پایان داستان نبود و این شعار از مرزها عبور کرد و تا امروز هم می تونین میلیون ها شعار رو با عنوان «فلان محصول رو داری؟» ببینین. اما به این نکته توجه کنین که هدف این شعار اصلا کسائی که شیر مصرف نمی کنن نبود و تنها روی مشتری های قبلی سرمایه گذاری می کرد. پس، لازم نیس همیشه به دنبال مشتری های جدید واسه خدمات یا اجناس خود باشین. بعضی وقتا باید مشتری های فعلی خود رو به استفاده ی بیش تر از محصولاتتان تشویق کنین؛ باید کاری کنین که مشتری های شما حمایت کننده تون باشن و از محصول و خدمات شما لذت ببرن.

۵. داو: زیبایی واقعی

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

«دنیایی رو تصور کنین که در اون زیبایی منبع اعتماد به نفس باشه، نه اضطراب.» این جمله شعار کمپین تبلیغاتی شرکت داو (Dove) بود که به زیبایی واقعی فکر می کرد و البته با استقبال زیادی هم روبه رو شد. اونا از یک روش ساده اما موثر واسه بازاریابی استفاده کردن: شرکت داو دور یک موضوع مهم و حساس می گشت. اونا تبلیغی ساختن که درزمان اون یک آزمایش اجتماعی به نمایش در می اومد؛ از یک چهره نگار اداره تحقیقات پلیس امریکا (FBI) خواسته شد دو طرح از هر یک از زنان داوطلب این تحقیق رسم کنه. یکی از این طرحا طبق توصیفات خودِ اون زن ترسیم می شد و طرح دیگر طبق توصیفات یک ناشناس. جالبه بدونین که این دو تصویر متفاوت بودن. داو این نتایج رو همراه با این آمار قابل توجه ارائه داد که تنها ٪۴ از زنان در سراسر دنیا خود رو قشنگ میدونن.

و اما نتایج: این ویدئوها بیشتر از ۱۱۴ میلیون بار دیده و ۳.۷۴ میلیون بار به اشتراک گذاشته شدن چون خوب با مخاطبان رابطه برقرار کردن و مردم هم پیام شرکت داو رو شنیدند. این تبلیغ با مخاطبان خود همراه و همدل بود، و اونا هم به دلیل این تبلیغ جذاب و هم به دلیل آمار و ارقامی که داو واسه پشتیبانی از پیام خود استفاده کرده بود تحت اثر قرار گرفتن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روش درست مطالعه واسه کنکور؛ ۵ راه حل واسه گرفتن رتبه دلخواه "

۶. اپل: از مک استفاده کن

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

از بین همه ی کمپین های عالی تبلیغاتی مک (mac)، شعار «از مک استفاده کن» کارکرد خیره کننده تری داشت. نزاع بین سیستم عامل مک و کامپیوترهای ویندوزی تبدیل به موفق ترین کمپین تبلیغاتی اپل شد. در سال اول اجرا این کمپین اپل تونست سهم خود رو در بازار ٪۴۲ درصد زیاد کنه. این کمپین تبلیغاتی هر چیزی که لازم بود مشتری ها در مورد اجناس اپل بدونن، بدون اینکه مشخصات رو در بوق و کرنا کنه، به اونا ارائه می داد.

باید بدونیم که اگه محصول ما کارایی های جدید و فوق العاده ای داره، نباید اونا رو مثل چماق بر سر مشتری هامون بکوبیم. عوضش، باید این امتیازات رو به شکل قابل فهمی بگیم و کاری کنیم که اونا بتونن خودشون رو در حال استفاده از محصول مجسم کنن و واسه استفاده از اون تشویق شن.

۷. کلایرول: استفاده کرده یا نه؟

وقتی شرکت بهداشتی آرایشی کلایرول (Clairol) در سال ۱۹۵۷ واسه اولین بار این سوال رو مطرح کرد از هر ۱۵ نفر تنها یک نفر بهش جواب مثبت داد، اما تنها ۱۱ سال بعد نصف جواب ها مثبت بود. موفقیت این کمپین تبلیغاتی به حدی بود که در بعضی ایالت ها یکی از مواردی که باید در گواهینامه ی زن ها اشاره می شد رنگ مو بود. کلایرول دقیقا بر خلاف مغازه دارها انجام داد: اونا نمی خواستن همه ی زن ها در کوچه و خیابون در مورد استفاده از محصولشان صحبت کنن، بلکه هدفشون این بود که محصولشان اونقدر باکیفیت باشه که اگه کسی از اون استفاده کرد بقیه متوجه نشن. و اما درس این کمپین تبلیغاتی: بعضی وقتا فقط کافیه نشون دهیم که به چه دلیل و چیجوری محصولمان عمل می کنه، یعنی «به عمل کار بربیاد به سخن دانی نیس!»

۸. De Beers: یک الماس واسه همیشه

در سال ۱۹۹۹، مجله AdAge شعار شرکت دِبریس با عنوان «یک الماس واسه همیشه» رو به عنوان بهترین شعار قرن بیستم معرفی کرد. دِبریس فقط از آب گل آلود ماهی نگرفت و پایه گذار این سنت بود. اونا باعث شدن همه فکر کنن که حلقه ی الماس یک کالای لوکس واجب واسه ازدواجه. اونا می خواستن این فکر تو ذهن مردم نفوذ کنه که هرکی قراره ازدواج کنه باید یک حلقه ی الماس واسه نامزدی تهیه کنه. اما درسی که می توانیم از این کمپین تبلیغاتی بگیریم اینه که با بازاریابی درست می توان کاری کرد که یک محصولِ تقریبا ارزون، لازم و گرون قیمت به نظر برسه.

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

۹. اُلد اِسپایس (Old Spice): مَردی که مَرد شمام می تونه بوی اونو بده

می توان گفت که شعار تبلیغاتی این کمپین ره صد ساله رو یک شبه طی کرد. در اولین قسمت از ویدئوهای این کمپین که به وسیله ویدن (Wieden) و کندی (Kennedy) واسه اولین بار در سال ۲۰۱۰ ارائه شد، بازیگری به نام عیسی مصطفی بازی می کرد. این ویدئو حدود ۵۱ میلیون بار دیده شد. چند ماه بعد در ژوئن همون سال شرکت الد اسپایس دومین ویدئوی تبلیغاتی خود رو منتشر کرد که در اون از چهره ی همون بازیگر قبلی یعنی عیسی مصطفی استفاده شده بود. مصطفی به سرعت به مرد اُلد اِسپایس تبدیل شد. این نام مستعار رو ویدن و کندی انتخاب کردن و کمپین ویدئوهایی که در اون مصطفی به هوادارانش در فیسبوک، توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی به طور اختصاصی جواب می داد رو به راه انداختن.

طی دو روز این شرکت ۱۸۶ ویدئوی شخصی و بامزه منتشر کرد که در اونا مصطفی با هوادارنش صحبت می کرد. گفته می شه که این ویدئوها ۱۱ میلیون بار دیده شدن و شرکت ۲۹۰۰۰ هوادار فیسبوکی و ۵۸۰۰۰ فالوئر توئیتری جدید پیدا کرد.

جیسون باگلی (Jason Bagley) می گوید:« ما ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه و زیبایی واسه تک تک مشتری هامون می فرستادیم و ویژگی بارزمان شخصی بودن این ویدئوها و سرعت بسیار بالایمان در این کار بود.»

ویدن و کندی هم می گن: «ما واسه هرکی یک ویدئوی کوتاه و شخصی می فرستادیم و سرعت مون هم بسیار بالا بود. چون کسی انتظار جواب در برابر جواب سوال یا نظرش رو نداشت در این کار موفق شدیم.»

پس اگه کمپین تون به سرعت با مشتری ها و هواداران تون رابطه برقرار کرد، هر کاری از دستتون برمی آید بکنین تا این رابطه رو حفظ کنین. اما با هم باید حواستون جمع باشه پیامی که منتقل می کنین طبق اهداف برندتون باشه.

۱۰. وِندیز (Wendy’s): گوشتش کو؟

۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر دنیا آموزشی

شاید به نظر برسه که این کمپین تبلیغاتی با نشون دادن یک همبرگر بزرگ و تعدادی خانوم سن بالا بامزه به موفقیت رسیده اما حقیقت چیز دیگریه.

شرکت وِندیز حریف هاش رو هدف گرفت که این روشی جسورانه در بازاریابیه. عبارت ساده ی «گوشتش کو؟» واسه این استفاده شد که نشون بده بقیه رقبا در ساندویچ هاشون از گوشت کمی استفاده می کنن. این عبارت به سرعت گسترده شد و واسه هر چیزی که جای خالی اون در زندگی مردم حس می شد قابل استفاده بود.

چون پیش بینی کردن اینکه یک شعارِ همه گیر می تونه به موفقیت خود ادامه بده یا نه سخت بود، شرکت وندیز به طور هوشمندانه ای از استفاده ی بیشتر از حد از اون پرهیز کرد. اونا تنها به مدت یک سال از اون استفاده کردن و اجازه دادن تا همه چیز روال طبیعی خود رو طی کنه. اما درسی که می توان از این کمپین تبلیغاتی گرفت: حواستون به عوامل موفقیت و شکست تون باشه. فقط چون چیزی پیدا کرده اید که موفقیت آمیز بوده نباید اونقدر از اون استفاده کنین که کارایی خودشو از دست بده.

بذارین شرکت تون تغییر و رشد کنه، می بینین که ایجاد تغییرات و انجام کارای جدید حتی موفقیتی بیشتر از قبل واسه تون به ارمغان میاره.

منبع : hubspot


دسته‌ها: آموزشی