رژیم شیک پروتئین یک از رژیم هاییه که در اون وعدهای غذایی رو با شیک پروتئین جانشین می کنین. دنبال کردن این رژیم باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن در بین مدت می شه. با ما باشین تا با نحوه گرفتن این رژیم آشنا شید.

 

معنی رژیم شیک پروتئین خیلی ساده س!. طرفداران این رژیم ادعا می کنن که با مصرف روزانه دو وعده شیک پروتئین، درزمان چند هفته با افزایش سوخت وساز، شاهد کاهش وزن هستین. جایگزینی وعدهای غذایی با شیک پروتئین باعث ایجاد فرایندی به نام ترموژنز می شه. وقتی این اتفاق رخ بده، بدن شروع به سوزاندن کالری می کنه.

پروتئینایی که میزان چربی یا کربوهیدرات پایینی دارن، باعث کاهش کالری دریافتی می شن و شما رو سیر نگه می دارن. رژیم پروتئین شیک نباید بیشتر از یک هفته طول بکشه؛ مگه اینکه بخشی از یک رژیم غذایی پزشکی باشه.

هر نوع کاهش وزنی به دلیل این نوع رژیم می تونه موقتی باشه و حفظ اونم مشکله.

وعدهای غذایی

این رژیم رو میشه سه روز یا یک هفته کامل ادامه داد. هر نوع رژیم شیک پروتئینی که بخواد بیشتر از این طول بکشه، باید دارای تعدادی وعده غذایی باشه. وگرنه، بدن وارد حالت خواب زمستونی می شه که روش سالمی واسه کاهش وزن نیس.

در طول این رژیم، فقط مواد غذایی سالم و پرفیبر رو انتخاب کنین. مواد غذایی پر از پروتئین که شما رو کمتر گرسنه می کنه، شامل:

  • غلات کامل؛
  • سبزیجات برگ دار؛
  • حبوبات؛
  • تخم مرغ؛
  • ماهی.

وقتی این رژیم رو دنبال می کنین مصرف الکل، غذاهای چرب، غلات فراوری شده، شکرهای مصنوعی و آردهای تصفیه شده رو قطع کنین. این غذاها می تونن اثرات مثبت رژیم شیک پروتئین رو خنثی کنن.

نمونه برنامه غذایی

رژیم شیک پروتئین و اثر اون در کاهش وزن  آموزشی

حتما درزمان رژیم، آب زیادی استفاده کنین. بعضی از شکلای مختلف این رژیم، شامل روزهایی واسه تخلیه ی چربی یا سم زدایی هستن.

ساعت ۸ صبح: در روز مصرفِ شیک پروتئین، برنامه غذایی شامل جایگزینی صبحانه با شیک پروتئینه. این شیک از مکمل اون یا کربوهیدرات و مخلوط پودر پروتئین همراه با آب و یخه. بعضی وقتا چربی هم به این ترکیب اضافه می شه.

ساعت ۱۰ صبح: می تونینمیان وعده صبحانه و نهار یکمیان وعده داشته باشین. میوه تازه، سبزیجات نپخته همراه با حمص یا آجیل و دانه از گزینه های پیشنهاد شده.

۱۲ ظهر: بیشتر برنامه های غذایی پیشنهاد می کنن، نهار کاملی بخورین تا انرژی خود رو به دست بیارین. سالاد همراه با اسفناج، آواکادو، بادام، نخود، کرن بری و تکهای مرغ یا ماهی سالمون همراه با سرکه بالزامیک از دیگر انتخاباتون هستن.

۳ بعدظهر: می تونین از خوردن یکمیان وعده دیگر لذت ببرین. کمی بادام، ماست بدون قند یا تخم مرغ آب پز هم انتخابای خوبی هستن.

۶ بعدظهر: بیشتر پیشنهاد می شه که یک وعده رو با شیک پروتئین جانشین کنین. این وعده رو با یکمیان وعده کم شکر و پرفیبر مثل سیب، کمی تمشک و لوبیا ترکیب کنین. این گزینه می تونه گرسنگی شما رو برطرف کنه و به بهتر شدن کیفیت خواب کمک کنه. چراکه کربوهیدراتا باعث تولید سروتونین و ملاتونین می شن. این هورمونا واسه یک خواب شبونه لازمن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟ 

مشکلات جانبی

بهتره شیکی رو انتخاب کنین که مشکلات جانبی ناخواسته ای نداشته باشن. وقتی این رژیم رو می گیرین ممکنه این مشکلات رو حس کنین:

  • سبکی سر؛
  • احساس سرگیجه؛
  • خستگی شدید؛
  • شل شدن مدفوع؛
  • یبوست؛
  • درد معده؛
  • بدرفتاری؛
  • سردرد.

اگه شما از مکمل اون خالص استفاده کنین، ممکنه دچار سنگ کلیه شید؛ هر چند احتمال اون خیلی کمه.

شیک پروتئین شامل ترکیبات مختلفیه و بعضیا از اونا نگه دارندهای مصنوعی، مشتقات شیر یا شیرین کنندهای مصنوعی هستن.

پودرهای گیاهی پروتئینی از نخود، برنج و کنف تهیه می شن. این مکملا واسه افرادی که به پروتئین اون حساسیت دارن، مناسبه.

نقاط مثبت و منفی

رژیم شیک پروتئین و اثر اون در کاهش وزن  آموزشی

محققان دلایلی رو درمورد مفید بودن این رژیم ارائه می کنن. در سال ۲۰۰۵ تحقیقی مشخص کرد که رژیم با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات در برابر شیکای کم پروتئین و با کربوهیدرات بالا بهتر عمل میکنن. بقیه تحقیقات هم نشون میدن که مکملای شامل سویا از شکلای مختلف تهیه شده از شیر تأثیرگذارتر هستن.

اگه می خواید وزن از دست بدین و در آماده کردن مواد غذایی سالم مشکل دارین یا می خواید باشگاه برید، شیک پروتئین می تونه راه حلی آسون باشه. البته کاهش وزن از راه این رژیم نمیتونه پایدار باشه. پایدار بودن این کاهش وزن به تیپ بدنی، برنامه تمرینی و هدف شما واسه کاهش وزن بستگی داره. اگه خیلی گرسنه باشین و در کنار این رژیم، مواد غذایی همیشگی خود رو هم استفاده کنین ممکنه وزن اضافه کنین.

آسیب ی جانبی مثل سرگیجه و افزایش ادرار می تونه شما رو در موقعیت بدی بذاره.

اگه به جای یک وعده در روز، چند وعده رو با شیک پروتئین جانشین کنین ممکنه از دریافت مواد مغذی لازم مثل فیبر و آنتی اکسیدان محروم شید. این مواد در غلات کامل وجود دارن و می تونن جلوی کمبود مواد مغذی رو بگیرن و شما رو در برابر خطر دچار شدن به مریضی محافظت کنن.

نتیجه گیری

شیک پروتئین واسه کاهش وزن به شکل موقتی مفیده؛ البته این رو درمورد ورزش کردن و رژیم غذایی هم میشه گفت. یک رژیم سختگیرانه فقط باید زیرنظر دکتر و کارشناس تغذیه اجرا شه.

قبل از شروع هر برنامه و دانستن مشکلات جانبی و حساسیتای احتمالی، بهتره برچسب روی هر مکمل کاهش وزنی رو بخونین. اگه خیلی احساس سرگیجه یا حالت تهوع می کنین یا دیدتون تار شده، بهتره برنامه رو متوقف کنین. در این حالت بهتره نوشیدنی پرکربوهیدراتی مثل آب میوه یا مقداری میوه مصرف و بعد با دکتر خود مشورت کنین.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید