رژیم شیر، یکی از جدیدترین رژیمای غذایی واسه کاهش وزن بوده که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده، در این نوشته می خواهیم به این نوع رژیم و نحوه ی انجام اون بدیم. با ما همراه باشین.

 

این رژیم خیلی جدید نیس اما تازگیا بیشتر از اون حرف میزنن و تعداد افرادی که اونو در گوگل جست وجو می کنن، زیاد شده. رژیم اصلی شیر خیلی عجیبه چون که باید مصرف تموم مواد غذایی رو قطع کنین و یک ماه تموم، روزانه ۲ لیتر شیر استفاده کنین.

به چه دلیل شیر؟

شیر پر از کلسیمه که به کاهش چربی در بدن کمک می کنه، با این حال شیر اصلا ماده ای چربی سوز نیس. مهم ترین قسمت این رژیم آنجاست که مصرف کالری شما رو خیلی کم می کنه و از این راه باعث کاهش وزن می شه. البته خوردن شیر باعث می شه خیلی زود احساس سیری کنین.

واسه گرفتن این رژیم وسوسه شدین؟ امیدوارم که این طور نباشه. اما قبل اینکه برید و شیر بخرین، نظرات سه کارشناس غذایی رو در مورد رژیم شیر جویا شدیم:

نظر یک کارشناس تغذیه درمورد رژیم شیر

رژیم شیر چیه؛ کارشناسان درباره این رژیم چه نظری دارن؟  آموزشی

راب هابسون (Rob Hobson) کارشناس تغذیه از سایت healthspan و نویسنده ی کتاب «راهنمای سم زدایی در آشپزخانه» (Detox Kitchen Bible) می گه: «اینم یک نمونه دیگر از رژیمای خیلی سخته که اونو پیشنهاد نمی کنم. مصرف روزانه ۲ لیتر شیر، فقط ۱۰۰۰ کالری در روز رو تأمین می کنه. پس روشنه که وزن از دست میدید. البته در کوتاه مدت این رژیم آسیبی نمی رساند. هر چند اینجور رژیمی با داشتن عادات غذایی سالم فاصله زیادی داره و در درازمدت تغذیه ی سالم خیلی بیشتر به شما کمک می کنه.

اون می افزاید: «در درازمدت این رژیم باعث می شه تا بدن از مواد مغذی مثل منیزیم، آهن، نیاسین، فولات، ویتامین C و ویتامین D و همین طور فیبر محروم شه. البته بعضی شرکتا یه سری نوشیدنی کم کالری که شامل مواد مغذی هستن تولید کردن که می تونین اونا رو زیر نظر کارشناس تغذیه استفاده کنین. من این رژیم رو به هر کسی پیشنهاد نمی کنم. هر چند بعد از یه مدت، خودتون هم از این رژیم خسته میشید.»

نظر مشاور کاهش وزن در سازمان بهداشت ملی بریتانیا

دکتر سالی نورتون (Sally Norton) مشاور کاهش وزن و مؤسس سایت www.vavistalife.com باور داره که این رژیم موثر نیس.

«زنان زیادی به دفترم بین که از رژیمای مختلف خسته شدن. هر بار یک رژیم رو پس از دیگری امتحان می کنن و در آخر افسرده می شن و تصور می کنن مشکل از آنهاست. اگه این رژیما جواب میدن به چه دلیل آمار شکست شون تا این حد بالاست؟»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   زبون بدن چه تاثیری روی اعتماد به نفس شما می ذاره؟ 

اون با اشاره به نتایج تحقیقی که در مجله سلامتی روان چاپ شده می گه «این رژیما فایده ندارن. در این تحقیق مشخص شده یک سوم بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود رژیم گرفتن. بیشتر این بزرگسالان هم واسه کاهش وزن سعی کردن. پس به چه دلیل هنوز نزدیک به دو سوم جامعه دچار اضافه وزن یا چاقی هستن؟ به جز تغییرات شیمیایی که پس ی گرسنگی دادن به خودمون ایجاد می شه و از بین رفتن عزت نفس فرد در اثر تغییر همیشه رژیمای بی نتیجه، این مطالعه به سه مورد از دلایل شکست رژیمای غذایی هم اشاره می کنه: اول اینکه، گرسنگی جواب نمی ده چون فقط شما رو خسته می کنه و وسوسه ی خوردن رو افزایش می ده. دوم اینکه، قدرت اراده هم محدود کردنایی داره. تکیه کردن روی نیروی اراده به تنهایی باعث شکست می شه چون توان ذهنی خود رو از دست میدید. و سوم اینکه، باید از اون چه انجام میدید لذت ببرین.

پس بهتره به جای روی آوردن به اینجور رژیمی، انتخابای غذایی سالم تری داشته باشین که به نظرتون واقعا خوشمزه باشن. تغذیه سالم همه چیز نیس. باید مواد سالمی رو استفاده کنین که از خوردن شون لذت ببرین. سالم بودن غذا، حتما به معنای بی مزه بودن نیس. هزاران دستور آشپزی واسه غذاهای سالم و خوشمزه هست.

نظر متخصص مشکلات غذایی

رژیم شیر چیه؛ کارشناسان درباره این رژیم چه نظری دارن؟  آموزشی

الکسیا دمپسی (Alexia Dempsey)، متخصص مشکلات غذایی از بیمارستان پریوری (Priory) لندن می گه «شاید این رژیم وسوسه کننده به نظر برسه و خیال کنین می تونین به کاهش وزنی که آرزویش رو دارین، برسین اما می تونه اثرات منفی روانی داشته باشه.

داشتن سبک زندگی درست و عاقلانه، نیازمند انگیزه و سازمان دهیه و رژیمای محدودکننده ی کوتاه مدت، شانسی واسه موفقیت ندارن. این موضوع به چرخه رژیم غذایی شما و پس به عزت نفس تون آسیب می زنه و شرایط رو بدتر می کنه.»

آلکسیا توضیح می ده «در مقابل، تجربه به ما نشون داده که تغییرات کوچیک در زندگی می تونه موثر و دلگرم کننده باشن. هر چند می تونین زیر نظر دکتر از بعضی رژیمای محدودکننده واسه درمون چاقی استفاده کنین اما این رژیمای واسه بیشتر مردم مفید نیستن.

افراد چاق نیاز دارن در کنار رژیم غذایی از کمکای روان درمانی هم بهره ببرن. باید به اونا کمک کرد تا عامل چاقی خود رو بشناسن و رفتارهای غذایی مضر رو تغییر.»



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید