رژیم جنرال موتورز (GM) برنامه غذاییه که وعده می ده فرد می تونه با پیروی از اون در یک هفته تا ۶/۸ کیلوگرم از وزن خود کم کنه. این رژیم به شما اجازه می ده هر روز غذاهای مختلف بخورین. طرفداران رژیم جنرال موتورز مدعی هستن این تکنیک می تونه بدن رو به کاهش وزن وادارد و زودتر از بقیه رژیما موجب چربی سوزی شه. اما واقعا این رژیم غذایی مؤثره؟ در این مطلب به بررسی رژیم جنرال موتورز، امتیازات و مشکلات اون می پردازیم.

رژیم غذایی جنرال موتورز چیه؟

رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟  آموزشی

گویا این رژیم غذایی رو در سال ۱۹۸۵ واسه کارکنان شرکت جنرال موتورز طراحی کردن. میگن این رژیم نتیجه آزمایشات و تحقیقات گسترده ی وزارت کشاورزی و سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز تحقیقات دانشگاه جون هاپکینز (Johns Hopkins Research Center) بوده. به نظر می رسه این ادعاها بیشتر به باورهای بیشتر و کم ارزش می مونن. ریشه ی واقعی رژیم جنرال موتورز مشخص نیس.

برنامه این رژیم هفتگیه و در هر روز تنها می تونین غذاهایی خاص استفاده کنین. مثلا رژیم غذایی تون در روز دوم باید تنها به مصرف سبزیجات محدود شه. در حالی که در روز پنجم طبق دستورالعمل باید چند عدد گوجه فرنگی با پوست و مقدار زیادی گوشت بخورین. این رژیم غذایی باید بتونه نتایج زیر رو به بار آورد:

  • تا ۶/۸کیلوگرم کاهش وزن در یک هفته؛
  • آزادی از سموم و آلودگیای بدن؛
  • بهبود گوارش؛
  • افزایش توانایی چربی سوزی بدن.

طرفداران این رژیم غذایی دلیل تأثیرگذاری اونو وجود غذاهای کم کالری این رژیم مثل میوه ها و سبزیجات میدونن. با مصرف این غذاها کالری دریافتی کاهش پیدا میکنه، یعنی، کالری دریافتی از کالری مصرفی کمتر می شه.

برابر این برنامه، خیلی از غذاهای موجود در این رژیم غذایی، کالری منفی دارن، یعنی، کالری موردنیاز واسه هضم اونا از کالری ای که در بدن تولید می کنن، بیشتره.

خیلی از غذاها در این رژیم شامل مقدار زیادی آب هستن. واسه همین طرفداران این رژیم غذایی فکر می کنن این رژیم می تونه به چربی سوزی و دفع سموم بدن کمک کنه.

حامیان این رژیم غذایی پیشنهاد می کنن اگه می خواید به اهداف کاهش وزن درازمدت خود برسین، این رژیم رو در چند دوره با فاصله پنج تا هفت روز تکرار کنین.

چیزی که در رژیم جنرال موتورز باید خورد

این رژیم شامل برنامه ای هفت روزهه و هر یک از این روزها قوانینی متفاوت دارن. برابر این رژیم باید هر روز ۸ تا ۱۲ لیوان آب بخورین تا آب بدن در طول مدت رژیم تأمین شه. ورزش جزو چیزای مهم این برنامه نیس و فرد واسه انجام تمرینات ورزشی مختاره. البته این رژیم غذایی مخالف انجام تمرینات ورزشی در سه روز اوله. از طرف دیگه به افراد اجازه می ده تا هر روز دو تا سه کاسه از «سوپ شگفت انگیز جنرال موتورز» بخورند. این سوپ با کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه ای درست می شه.

روز اول

  • می تونین هر میوه ای به جز موز بخورین.
  • در میزان مصرف میوه هیچ محدودیتی وجود نداره.
  • این رژیم افراد رو تشویق می کنه با افزایش مصرف میوه های خونواده کدو (مثل هندوانه، خربزه و طالبی) به کاهش وزن سرعت ببخشند.
  • رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟  آموزشی

روز دوم

  • فقط می تونین از سبزیجات نپخته و پخته استفاده کنین.
  • در میزان مصرف سبزیجات در این روز هیچ محدودیتی وجود نداره.
  • سیب زمینی رو فقط می تونین در وعده صبحانه بخورین.

روز سوم

  • می تونین از شکلای مختلف میوه ها و سبزیجات به غیر از موز و سیب زمینی استفاده کنین.
  • هیچ محدودیتی واسه مصرف میوه ها و سبزیجات در این روز وجود نداره.

روز چهارم

رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟  آموزشی

  • تنها شیر و موز بخورین.
  • می تونین شش موز بزرگ یا هشت موز متوسط استفاده کنین.
  • سه لیوان شیر بخورین. شیر بدون چربی باشه.

روز پنجم

  • دو وعده ۲۸۴ گرمی از گوشت گوساله، مرغ یا ماهی استفاده کنین.
  • جدا از اینکه گوشت می تونین شش گوجه فرنگی رو با پوست بخورین.
  • گیاهخواران می تونن به جای گوشت، از برنج سبوس دار (برنج قهوه ای) یا پنیر کوتاژ یا کاتیج استفاده کنن.
  • میزان آب مصرفی رو در این روز دو لیوان افزایش بدین تا بدن بتونه مقدار اضافی اسید اوریک رو دفع کنه. این ماده شیمیایی حاصل جدا سازی ی پورینای موجود در گوشته.

روز ششم

  • فقط دو وعده ۲۸۴ گرمی از گوشت گوساله، مرغ یا ماهی استفاده کنین.
  • وعدهای غذایی این روز می تونه شامل مقدار نامحدودی از سبزیجات به غیر از سیب زمینی باشه.
  • گیاهخواران می تونن به جای گوشت، از برنج سبوس دار (برنج قهوه ای) یا پنیر کوتاژ استفاده کنن.
  • میزان آب مصرفی تون رو در این روز دو لیوان افزایش بدین تا بدن بتونه مقدار اضافی اسید اوریک رو دفع کنه.

روز هفتم

  • در این روز فقط برنج سبوس دار، میوه ، آب میوه و سبزیجات بخورین.
  • در میزان مصرف هیچ یک از این غذاها محدودیتی وجود نداره.

بقیه راهنماییا

در رژیم جنرال موتورز جدا از اینکه دستورالعملای بالا، باید به نکات دیگری هم توجه کنین.

  • این رژیم غذایی اجازه مصرف حبوبات رو به فرد نمی ده. چون حبوبات کالری بالایی دارن و می تونن موجب افزایش وزن شن.
  • می تونین در این رژیم، قهوه و چای سبز بخورین اما به شرطی که همراه با اونا از شیرین کنندها، آب گازدار، الکل و بقیه نوشیدنیای پرکالری استفاده نکنین.
  • جایگزینی بعضی غذاها در این برنامه ممکنه. مثلا می تونین پنیر کوتاژ رو جانشین گوشت، و شیر سویا رو جانشین شیر معمولی کنین.
  • پیشنهاد می کنن پس از پایان یک هفته و اتمام این رژیم، مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات استفاده کنین تا وزن تون دوباره زیاد نشه.

نمونه ای از برنامه غذایی در رژیم جنرال موتورز

اینجا نمونه ای از برنامه غذایی که باید در طول هفت روز رژیم دنبال کنین، اومده:

روز اول

رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟  آموزشی

  • صبحانه: یک کاسه از مخلوط میوه های خونواده میوه های حبه ای (مثل آلبالو، توت فرنگی، زغال اخته، انگور، زردآلو)
  • بین وعده: یک گلابی؛
  • ناهار: یک سیب؛
  • بین وعده: یک کاسه هندوانه؛
  • شام: یک پرتقال؛
  • بین وعده: یک کاسه طالبی.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روش هایی واسه علاج سرماخوردگی کودکان "

روز دوم

  • صبحانه: یک کاسه سیب زمینی آب پز؛
  • بین وعده: یک کاسه هویج؛
  • ناهار: یک سر کلم بروکلی ریز شده و بخارپز؛
  • بین وعده: یک کاسه گوجه ی گیلاسی؛
  • شام: پنج مارچوبه بخارپز به همراه یک کاسه شابانک؛
  • بین وعده: یک سوم خیار، تکه تکه.

روز سوم

  • صبحانه: یک سیب؛
  • بین وعده: یک کاسه گوجه ی گیلاسی؛
  • ناهار: یک کاسه اسفناج، خیار و گوجه فرنگی؛
  • بین وعده: یک پرتقال؛
  • شام: یک کاسه کلم کالی همراه با توت فرنگی و آووکادو؛
  • بین وعده: یک کاسه از مخلوط میوه های حبه ای.

روز چهارم

  • صبحانه: دو موز بزرگ همراه با یک لیوان شیر؛
  • ناهار: دو موز بزرگ همراه با یک لیوان شیر؛
  • شام: دو موز بزرگ همراه با یک لیوان شیر.

روز پنجم

  • صبحانه: سه گوجه فرنگی با پوست؛
  • ناهار: ۲۸۴ گرم استیک یا کباب گوشت همراه با یک گوجه فرنگی با پوست؛
  • شام: ۲۸۴ گرم ماهی تیلاپیا همراه با دو گوجه فرنگی با پوست.

روز ششم

  • صبحانه: نصف آووکادو؛
  • ناهار: ۲۸۴ گرم سینه ی مرغ گریل شده یا کبابی همراه با مارچوبه و گوجه ی گیلاسی؛
  • شام: ۲۸۴ گرم ماهی سالمون همراه با کلم کالی و کلم بروکسل.

روز هفتم

  • صبحانه: یک کاسه برنج سبوس دار همراه با یک قاچ هندوانه؛
  • ناهار: یک کاسه برنج سبوس دار همراه با کلم بروکلی و ۲۳۷ میلی لیتر آب میوه؛
  • شام: یک کاسه مخلوط برنج سبوس دار و سبزیجات.

امتیازات رژیم جنرال موتورز

رژیم جنرال موتورز (GM) چیه و چه فایده هایی داره؟  آموزشی

هیچ مطالعه ای رژیم جنرال موتورز رو به طور کامل بررسی نکرده، ولی روی جنبهایی از اون تحقیقاتی گرفته.

این رژیم، فرد رو به مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها تشویق می کنه که در کاهش وزن تاثیردارن چون کالری پایینی دارن و می تونن به کاهش وزن کمک کنن.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ روی بیشتر از ۱۳۳۰۰۰ شرکت کننده انجام شد، مشاهده شد افراد دارای بیشترین میزان مصرف میوه ها و سبزیجات غیرنشاسته ای در دوره چار ساله ی این مطالعه، کمتر از بقیه در خطر تغییرات وزنی قرار گرفتن.

رژیم جنرال موتورز مصرف بعضی نوشیدنیای چاق کننده رو محدود می کنه، ازجمله نوشیدنیای شیرین که طبق تحقیقات در افزایش وزن تاثیردارن. نوشیدنیای الکلی هم به خاطر کالری بالا می تونن موجب افزایش وزن شن.

رژیم جنرال موتورز در مورد غذاهایی که اجازه دارین در روز استفاده کنین، محدود کردنای سخت گیرانه ای اِعمال می کنه. با اینحال به شما اجازه می ده تا نوع گوشت، میوه و سبزیجاتی مصرفی رو طبق ذائقه ی خود انتخاب کنین.

مشکلات رژیم جنرال موتورز

رژیم جنرال موتورز معایبی هم داره مثل:

هیچ تحقیقی در مورد این رژیم انجام نشده

بزرگترین مشکل رژیم جنرال موتورز اینه که هیچ تحقیقی در مورد کارکرد اون انجام نشده. غیر از بعضی داستانای بی پایه و پایه، هیچ مطالعه ای صحت ادعاهای این رژیم رو تأیید نمی کنه.

بعضی از غذاهای این رژیم کالری منفی دارن، یعنی کالری که بدن باید واسه هضم این غذاها بسوزونه بیشتر کالری خود غذاست ولی هیچ مدرکی این ادعا رو ثبات نمی کنه.

درسته که کالری موردنیاز واسه هضم بعضی غذاها بیشتر از کالری دریافتی از آنهاست، ولی غذاهای موجود در رژیم جنرال موتورز جزو این غذاها نیستن.

رژیم جنرال موتورز بدون بعضی مواد مغذی ضروریه

این برنامه غذایی برابری مناسبی نداره و ممکنه در بعضی روزها به خاطر مقدار کم بعضی بزرگ مغذیا احساس گرسنگی شدید کنین. مثلا در بیشتر روزها مقدار پروتئین موجود در این رژیم بسیار کمه که می تونه اثرات منفی بر بدن داشته باشه چون تحقیقات زیاد از نقش پروتئینا در کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن حکایت دارن. در مطالعه ای شش ماه که ۶۵ نفر در اون شرکت داشتن، کسائی که رژیم پر از پروتئین رو دنبال می کردن در قیاس با کسائی که رژیم پر از کربوهیدرات داشتن، به طور متوسط ۳/۸ کیلوگرم بیشتر وزن از دست دادن.

کمبود بقیه مواد مغذی لازم، یکی دیگر از مهمترین ایرادات این رژیمه. مثلا در سه روز اول مقدار چربی، ویتامین B۱۲، آهن، کلسیم و بعضی مواد دیگر بسیار کمه.

ممکنه کاهش وزن رژیم جنرال موتورز موقتی باشه

بیشتر وزنی که در این رژیم غذایی کاهش پیدا میکنه، آبه، نه چربی. وقتی کالری دریافتی رو کم کنین، بد تون دنبال منابع دیگری واسه تأمین انرژی می شه. واسه همین بدن گلیکوژن، مولکولایی که انرژی رو ذخیره می کنن و در کبد و عضلات وجود دارن، می شکنه تا انرژی لازم واسه بدن رو جفت و جور کنه.

گلیکوژن شامل مقدار زیادی آبه. پس با شروع جدا سازی ی گلیکوژن، آب بدن کم می شه و به سرعت وزن کم می کنین. متأسفانه کاهش وزن با این روش معمولا موقتیه و با شروع دوباره ی رژیم غذایی عادی وزن تون زیاد می شه.

واسه کاهش وزن درازمدت و پایدار باید رژیم غذایی متوازن رو با تمرینات ورزشی همراه کنین. تحقیقات زیادی نشون دادن که این روش، بهترین روش واسه کاهش وزنه.

باید رژیم جنرال موتورز رو امتحان کرد؟

خیلی از افراد به دنبال راه های فوری واسه کاهش وزن هستن. متأسفانه نمیشه در یک هفته کاهش وزنی بادوام و پایدار داشت. با اینکه این رژیم شما رو به مصرف میوه ها و سبزیجات و پرهیز از مصرف نوشیدنیای شیرین تشویق می کنه، ولی مشکلات اون بیشتر از فوایده.

به طور خلاصه، هیچ تحقیقی این رژیم رو تأیید نمی کنه. این رژیم خالی از مواد مغذی ضروریه و نمیتونه موجب کاهش وزن پایدار شه.

به جای اینکه مثل یویو وزن تون در نوسان باشه، بهتره در زندگی روزمره از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنین که کلید رسیدن به وزن مناسب و سلامتیه.

منبع : healthline

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید