رژیم اسلیم فست در سالای پیش از محبوبیت بالایی بهره مند بوده، اما این رژیم چقدر مؤثره و چه جوری می تونه به کاهش وزن کمک کنه؟

واسه ده ها، رژیم اسلیم فست یکی از وسایل محبوب کاهش وزن بوده. در این رژیم به جای وعدهای غذایی از نوشیدنیا و مواد غذایی جانشین به خاطر کاهش وزن استفاده می شه. این رژیم بسیار ساده و آسونه و موفقیتای زیادی رو به دست آورده.

اما خیلیا به پایداری و موفقیت اون مشکوک هستن. با ما باشین تا بیشتر درباره جزئیات این رژیم بدونین.

 

این رژیم چیجوری کار می کنه؟

بخشی از این رژیم شامل جایگزینی ۲ وعده غذایی در روز و ۳ بین وعدهه. یکی از وعدهای غذایی این رژیم به سلیقه ی خودتون آماده می شه. البته نوع مواد غذایی و میزان کالری اونا از قبل مشخص شده.

شما می تونین با جایگزینی وعدهای غذایی روزمره با مواد غذایی از قبل انتخاب شده و کم کالری، میزان کالری دریافتی روزانه خود رو کم کنین. رژیم اسلیم فست به طور متوسط، واسه زنان ۱۲۰۰ کالری و واسه مردها ۱۶۰۰ کالری در روز جفت و جور میکنه.

وعدهای غذایی جانشین، پر از پروتئین هستن که به کاهش اشتها و کالری دریافتی کمک می کنن. رژیم اسلیم فست سوخت و ساز بدن رو بالاتر می بره و اشتها رو کم می کنه.

پیشنهاد می شه که همراه این رژیم، روزانه نیم ساعت ورزش انجام بدین تا بازم شاهد کاهش وزن باشین.

به کاهش وزن کمک می کنه؟

اگه به دقت این رژیم رو دنبال کنین، می تونه به طور مؤثری باعث کاهش وزن شه. این رژیم با کم شدن کالری مصرفی، بدن رو در شرایط کالری منفی قرار می ده، یعنی کالری سوزانده شده به وسیله شما بیشتر از کالری مصرفی تونه. نتایج تحقیقی، نشون میدن که دنبال کردن یک رژیم کم کالری می تونه در کوتاه مدت باعث کاهش ۸ درصدی وزن شه.

اجناس اسلیم فست پر از پروتئین هستن و به کاهش وزن کمک زیادی می کنن. نتایج تحقیقی، نشون میدن که افزایش ۱۵ درصدی مصرف پروتئین باعث کاهش ۴۴۱ کالری درطول روز می شه و درطول ۱۴ هفته باعث کاهش ۴٫۹ کیلوگرمی وزن می شه.

تحقیقات زیادی نشون میدن که رژیم اسلیم فست باعث کاهش وزن می شه. نتایج تحقیقی که روی ۶۳ نفر انجام شد، نشون میدن افرادی که ۲ وعده روزانه خود رو جانشین و از وعدهای غذایی کم کالری استفاده کردن، بعد از ۶ ماه، حدود ۷ درصد از وزن خود رو از دست دادن و شاهد کاهش میزان بالای شاخص توده بدنی خود بودن.

در مطالعه دیگری که روی ۲۹۳ شرکت کننده انجام شد و شش ماه به طول رسید، اثرات ۴ رژیم محبوب ازجمله اسلیم فست بررسی شد. افرادی که این رژیم رو دنبال می کردن، به طور متوسط ۴٫۸ کیلوگرم از وزن شون رو از دست دادن؛ درحالی که بقیه فقط ۰٫۶ کیلوگرم از وزن خود رو از دست دادن.

نتایج بررسی ۶ تحقیق نشون میدن که استفاده از برنامه جایگزینی وعدهای غذایی مثل اسلیم فست، می تونه در دراز مدت باعث کاهش وزن شه. این نتایج ثابت کردن که این برنامه های غذایی کاهش وزن پایداری رو به دنبال دارن.

بقیه منافع این رژیم

رژیم اسلیم فست و اثر اون در کاهش وزن  آموزشی

رژیم اسلیم فست به خاطر این محبوبه که رعایت کردن اون آسونه و از انعطاف پذیری لازم واسه سبکای مختلف زندگی برخورداره. برخلاف بقیه رژیما، اسلیم فست بیشتر وعدهای غذایی شما رو تأمین می کنه، پس کمتر یا بیش ازحد خوردن وعدهای غذایی رو واسه شما سخت می کنه.

کاهش حتی مقدار کمی از وزن هم واسه سلامتی مفیده. کاهش وزن باعث کاهش فشار خون، نا آرومی و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و بعضی از شکلای مختلف سرطان می شه.

تحقیقات نشون میدن که دنبال کردن رژیم اسلیم فست یا استفاده از روش جایگزینی وعدهای غذایی به کاهش قند خون کمک می کنه. نتایج تحقیقی که روی ۵۷ نفر انجام شد، نشون میدن که جایگزینی وعدهای غذایی با وعدهای غذایی مایع مثل اسلیم فست، نه تنها باعث کاهش وزن می شن بلکه بهبود سطح قند خون و انسولین رو به دنبال دارن.

یک تحقیق کوچیک ۶ هفته ای هم نشون داد که جایگزینی وعدهای غذایی باعث کاهش قند خون می شه.

کنترل سطح قند خون باعث کاهش خطر مشکلات جانبی دیابت مثل آسیب به سلولای عصبی و مشکلات کلیوی می شه. باعث کاهش خطر دچار شدن به مریضیای قلبی هم می شه.

مواد غذایی مصرفی

رژیم اسلیم فست پیشنهاد می کنه که درطول روز، ۲ وعده جانشین شیک، بیسکوئیت و شکلات استفاده کنین. می تونین روزی سهمیان وعده با حجم ۱۰۰ کالری مصرف کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روانشناسی رنگا: روانشناسی رنگا علمی و قابل استناده؟ "

اجناس غذایی آماده ی اسلیم فست مثل چیپس و ترد در بازار موجود هستن، با این حال شما می تونین بین وعدهای خودتون رو استفاده کنین. بعضی از بین وعدهایی که تنها ۱۰۰ کالری دارن، عبارتند از:

  • ۱ عدد موز متوسط؛
  • ۴ تکه شکلات؛
  • ۳ فنجون (۲۴ گرم) ذرت بو داده؛
  • ۱ تکه پنیر؛
  • ۱۴۳ گرم ماست یونانی؛
  • ۱ عدد گلابی متوسط.

درطی روز می تونین یک وعده غذایی اصلی رو که بیشتر از ۵۰۰ کالری نداره، استفاده کنین.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن که کمه کم نصف بشقاب غذای تون رو با سبزیجات و نیم دیگر اونو با ترکیب برابری از پروتئین و نشاسته پر کنین.

دستورهای غذایی متفاوتی هم واسه این کار وجود دارن:

  • مرغ همراه با کینوا و سبزیجات؛
  • لازانیا همراه با بادمجان؛
  • مافینای تخم مرغی؛
  • چیزبرگر همراه با سالاد کلم فلفلی.

تا زمانی که به برنامه جایگزینی دو وعده غذایی خود پایبند هستین، می تونین این وعدهای غذایی رو هر زمانی که میل داشتین استفاده کنین.

موادی که نباید مصرف کرد

تا زمانی که مصرف کالری شما بیشتر از حد مشخص شده نباشه، هیچ ماده غذایی ممنوعی در رژیم اسلیم فست وجود نداره. مثلا می تونین به قهوه ی خود شکر اضافه کنین. البته باید این کالری رو از کالری کلی روزانه خود کم کنین.

البته استفاده از مواد غذایی پرکالری در این رژیم، کمی مشکله. شما می تونین فست فود، نوشیدنیای قندی و بین وعدهای پرچرب استفاده کنین اما میزان مصرف اونا باید کنترل شده باشه.

پس بهتره که از جانشینای کم کالری مثل میوه، سبزیجات، آبمیوه (آبمیوه ای که با استفاده از آبمیوه گیری پرس سرد گرفته شده باشه تا حد زیادی مواد مغذی و فیبر میوه رو حفظ می کنه) غلات کامل و پروتئینای کم چرب استفاده کنین.

نمونه ای از فهرست غذایی

رژیم اسلیم فست و اثر اون در کاهش وزن  آموزشی

صبحانه: نوشیدنی خامه ای و شکلاتی اسلیم فست واسه صبحانه.

بین وعده: ۲۸ گرم بادام.

ناهار: کره ی شکلاتی بادام زمینی اسلیم فست.

بین وعده: چیپس سیب زمینی دارچینی اسلیم فست.

شام: ۸۵ گرم ماهی سالمون کباب شده با ۷ گرم روغن زیتون، ۱ عدد سیب زمینی شیرین متوسط همراه با ۱۴ گرم کره، نصف کاسه بروکلی کباب شده.

بین وعده: ۱۵۰ گرم هویج کوچیک همراه با ۳۰ گرم حمص.

فهرست خرید

جانشین مواد غذایی لبنی: شیر خشک، شیر بادام بدون شکر یا ماست.

پروتئین کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، ماهی سالمون.

سبزیجات: بروکلی، هویج، اسفناج و گوجه فرنگی.

میوه: سیب، پرتقال، توت فرنگی، بلوبری و گلابی.

غلات کامل: کینوا، برنج قهوه ای، جو و گندم سیاه.

آجیل و دانه ها: بادام، گردو، دانه چیا و بذر کتان.

نقاط ضعف رژیم اسلیم فست

تحقیقات نشون میدن که رژیم اسلیم فست می تونه واسه کاهش وزن مؤثر باشه، اما شاید این رژیم بهترین روش موجود واسه کاهش وزن در درازمدت نباشه. با اینکه پایدار بودن کاهش وزن با استفاده از روش جایگزینی وعدهای غذایی مثل اسلیم فست، ثابت شده، اما بازگشت به رژیم غذایی همیشگی می تونه باعث افزایش وزن شه.

بعد از کاهش وزن، پیشنهاد می شه که بازم ۱ وعده رو با اسلیم فست جانشین کنین و در کنار اون از بین وعدهای کم کالری بهره ببرین. البته این روش می تونه واسه شما گران تموم شه، چون که هر بسته از شیکای اسلیم فست بین ۱٫۵ تا ۴ دلار قیمت دارن.

از طرف دیگر، این رژیم به جای مواد مغذی بر مصرف کالری تأکید داره و به جای پیروی از یک رژیم سالم، کالری تعدادی رو به شما یاد می گیره.

این روش در کوتاه مدت راه حل آسونی واسه کاهش وزن به نظر می رسه، اما واسه اینکه در درازمدت به موفقیت برسین باید عادتای غذایی خود رو تغییر بدین.

نتیجه گیری

رژیم اسلیم فست با جایگزینی ۲ وعده غذایی در روز، یکی از روشای مؤثر واسه کاهش وزنه. این رژیم پُرپروتئین و کم کالریه و تحقیقات نشون میدن که واسه کاهش وزن در مدت کوتاه بسیار مؤثره.

با این حال، این رژیم نقاط ضعفی هم داره و ممکنه که در درازمدت خیلی مناسب نباشه. با اینکه این رژیم می تونه به کاهش وزن کمک کنه، اما واسه رسیدن به بهترین نتیجه ، شما باید تغییرات مثبتی رو در سبک زندگی و رژیم غذایی خود بسازین.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید