در فضای تجارت، قیمت گذاری اجناس و خدمات تنها یک الگوی ساده ی قدیمی (هزینه تموم شده + سود) نیس، بلکه بخش مهمی از بازاریابیه که به نوع کسب وکار، وضعیت بازار و مصرف کننده بستگی داره. صاحبان کسب وکارها با در نظر گرفتن عوامل زیادی مثل هزینه تولید و پخش، رقبا، موقعیت هدفمند و مشتریان هدف، باید بتونن بهترین راه حل واسه قیمت گذاری اجناس خود رو پیدا کنن تا بیشترین سود رو ببرن. روشای قیمت گذاری اجناس و خدمات باید به دسته ای باشه تا مشتریان ارزش محصول رو بفهمن و یا به خرید اون تشویق شن. در این مطلب به معرفی عادی ترین روشای قیمت گذاری اجناس و خدمات می پردازیم.

 

قیمت گذاری بالا

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

در روش قیمت گذاری بالا یا پریمیوم، قیمتا بالاتر از بقیه رقبا تعیین می شه. معمولا این روش از قیمت گذاری واسه اجناس و خدمات منحصربه فرد و لوکس انتخاب مناسبیه. شرکتا سعی می کنن جدا از اینکه تولید اجناس باکیفیت در کنار ارائه جدا و خاص اونا، واسه خود ارزش بسازن، پس مشتریان احساس می کنن که با محصولی مهم و خاص طرف هستن و حاضرن واسه اون هزینه بالاتری پرداخت کنن.

قیمت گذاری نفوذی

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

معمولا شرکتا و مغازه های تازه تأسیس واسه جذب مشتریان و نفوذ در بازار، قیمت اجناس خود رو پایین تر از حد عادی تعیین می کنن. در شروع ممکنه درآمد کمتری نصیب فروشنده شه اما پس از اونکه به هدف خود رسیدن، کم کم قیمتای خود رو افزایش میدن.

قیمت گذاری اقتصادی

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

در راه حل قیمت گذاری اقتصادی، به کمک راهکارهای مختلف، هزینه های تولید و فروش کاهش پیدا میکنه، درنتیجه مشتری می تونه محصولی ارزون تر در اختیار داشته باشه. با اینکه قیمت گذاری اقتصادی یک روش فوق العاده مؤثر و موثر واسه بعضی از مغازه های بزرگه، اما واسه کسب و کارای کوچیک می تونه زیان آفرین باشه؛ چون سودآوری مغازه های بزرگ در این روش از قیمت گذاری با حجم بالای فروش توجیه پذیره اما مغازه های کوچیک که حجم فروش کمتری دارن شاید واسه تعیین سود مناسب با مشکل روبرو می شن. قرار دادن تخفیفای خاص واسه مشتریان وفادار می تونه یکی از بهترین روشایی باشه که خرید دوباره از یک مغازه رو تضمین کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روش تهیه ۱۰ ماسک واسه سفت شدن پوست صورت 

قیمت گذاری زیاد (دست کاری در قیمت)

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

در این راه حل که دقیقا برعکس قیمت گذاری نفوذیه، فروشندگان سعی می کنن با تعیین قیمت بالا در زمان عرضه یک محصول جدید، بیشترین فروش رو داشته باشن و پس از ورود پرسروصدای محصول به بازار، قیمتا رو کم کم کم می کنن. حتما دیده اید که هنگام ورود یک محصول تازه مثل گوشی گوشی موبایل به بازار، قیمت اون تا چه حد بالاست و بسیاری واسه خرید اون سر از پا نمی شناسند؛ شرکتای بزرگ با همین تکنیک سعی می کنن در اولین لحظه ورود به بازار، تصویری منحصربه فرد از خود تو ذهن مشتری ایجاد کنه و بیشترین میزان سود رو از اولین عرضه محصول خود ببرن.

قیمت گذاری روانی

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

قیمت گذاری روانی تکنیکیه که مغازها به کمک اون می خوان احساس مشتری رو به جای منطق اونا هدف بگیرن. مثلا تعیین قیمت ۹۹ هزارتومانی واسه یک کالا به جای قیمت ۱۰۰ هزار تومن، با اینکه فرق بسیار کمی با هم دارن اما مصرف کنندگان رو بیشتر به طرف خود جذب می کنه. تجربه نشون داده که مصرف کنندگان بیشترین توجه رو روی رقم اول قیمت دارن، پس شرکتا با ایجاد یک توهم ذهنی مبنی بر ارزون تر بودن محصول، خواسته خرید رو افزایش میدن.

قیمت گذاری پکیجی یا مجموعه محصول

روش های قیمت گذاری مناسب واسه کسب و کار شما کدامه  آموزشی

در این روش، یه سری از اجناس در رابطه، با قیمتی پایین تر از خرید به شکل تکی، عرضه می شن. این روش نه فقط واسه فروختن کالایی که کمتر فروش میره مناسبه بلکه ارزش اون بسته در چشم مشتری بیشتر از حالت معموله. مثلا یک رستوران در یک روز هفته می تونه با استفاده از قیمت گذاری پکیجی، یک همبرگر رو به همراه نوشابه و سیب زمینی بفروشه.

منبع : quickbooks.intuit


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید