همه ما دوست داریم موقع سخنرانی ، اثر مثبتی روی مخاطبان خود بذاریم. پس هنگام سخنرانی، به حرفی که میزنین باور داشته باشین، در این صورت، حتی اگه مخاطب باور زیادی هم به سخنان شما نداشته باشه، بازم با شما همراهی می کنه و چه بسا در آخر به چیزی که می گین باور پیدا پیدا کنه. اما واقعیت تأمل برانگیز اینه که تنها تعداد کمی از افراد در سخنرانی و قانع کردن بقیه موفق عمل میکنن. در این مقاله شما با ۱۵ تکنیک واسه قانع کردن بقیه آشنا میشید.

قانع کردن بقیه معمولا کار سختیه، به ویژه اگه شما دلیل مخالفت اونا رو ندانید. پس قدم اول اینه که دیدگاه ها و نقطه نظرات خود رو با مخاطب در بین بذارین. باید به دسته ای در مورد برنامه های خود با اونا صحبت کنین که چاره ای جز موافقت نداشته باشن.

متقاعدکردن، از مهارت هاییه که همه افراد باید اونو یاد بگیرن. واسه رسیدن به اهداف مون در محلِ کار، خونه و در زندگیِ اجتماعی باید یاد بگیریم چیجوری، بقیه رو با خود همراه کنیم. پس اگه به دنبال زندگی شادتری هستین، این ۱۵ تکنیک طلایی رو امتحان کنین.

روشهای قانع کردن بقیه؛ چیجوری فردی با نفوذ باشیم؟  آموزشی

۱. «اثر ارّابه ی موسیقی» رو به خاطر داشته باشین

اثر ارابه ی موسیقی، بر این اصل استواره که هیچکی دوست نداره از جمع دوری شه و یا سخنانش ندیده گرفته شه. وقتی شما دیدگاه خود رو به دسته ای مطرح می کنین که گویی افراد زیادی با اون موافق هستن، درواقع سعی می کنین مخاطب رو با خود همراه کنین. این یکی از روشای مورد علاقه سیاستمدارانه. مثلا فرض کنین یکی از اهالی سیاست در کانادا در سخنرانی خود بگه: «مردم کانادا می خوان…». حالا باید پرسید که اون از کجا می دونه مردم کانادا چی می خوان؟ حقیقت اینه که اون اصلا در این مورد اطلاعی نداره. اما از این روش واسه جلب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می کنه. وقتی مردم حس کنن که افراد دیگری هم با اونا هم باور هستن. با مقاومت کمتری سخنان شخص گوینده رو قبول می کنن.

به زبون ساده تر «خواهی نشی رسوا همرنگ جماعت شو». پس بیشتر مردم ترجیح میدن راهی رو انتخاب کنن که بقیه هم با اون موافق هستن.

۲. شفاف سخن بگید

وقتی شفاف و روشن حرف زدیم که پیام رو به طور مستقیم به مخاطب برسانیم. پس، از مبهم گویی و در لفافه سخن گفتن، دوری کنین. یاد بگیرین که روشن باشین، حرف خود رو بدون تعارف و رودربایستی بزنین و اثر شگفت انگیز اونو بر مخاطب خود ببینین. اگه حرف خود رو به دسته ای بگید که جدی و واقعی به نظر برسه، ولی واقعیت امر چیز دیگری باشه، خیلی زود به دردسَر می افتین. مخاطبان شما خیلی زود متوجه می شن، بخاطر این حرفی که روشن و شفاف بیان شه، بهتر هم از طرف مخاطب پذیرفته می شه..

۳. شوخ طبع باشین

وقتی می خندید، احساس خوبی دارین. وقتی حس خوبی دارین، لبخند میزنین. خوش خُلق بودن، موجب جلب توجه ِ بقیه می شه و اثر کلام شما رو در مخاطب، افزایش می ده. همیشه به یاد داشته باشین یک روش قوی واسه جلبِ توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخ طبعیه.

۴. تکرار کنین

بهتره کلمات، صداها و تصاویر واسه تأکید بر موضوع اصلی، بارها تکرار شن. نکته مهم اینه که دفعات تکرار یک کلمه، تصویر و یا هر ایده ی دیگری بستگی به گوینده داره. فقط فراموش نکنین، تکرار و بازگوییِ هر ایده ای، اثر مطلوبی بر شنونده داره.

۵. قانون «تکرار سه باره» جواب می ده

روشهای قانع کردن بقیه؛ چیجوری فردی با نفوذ باشیم؟  آموزشی

قانون تکرار سه باره بر این اصل استواره که اگه سخنی رو سه بار تکرار کنین ، تأثیرگذاری اون بیشتر می شه. استفاده از روشای متفاوت در هر بار تکرار پیام، نشونه قدرت گویندهه و این امکان رو می ده تا سخنران، نظرات خود رو کامل تر بگه و روی چند تا نکته مهم، تمرکز بیشتری داشته باشه. این روش، قدرتِ به خاطرسپاری پیام رو در مخاطبان هم افزایش می ده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۱ راز زیبایی که باید بدونین

۶. صمیمانه رفتار کنین

با استفاده از تصاویر مناسب و ترکیب اون با صدایی خوب، گرم و صمیمی، حسِ اطمینان رو در مخاطب به وجود بیارین. نتیجه این کار چیه؟ مخاطبان، احساس صمیمت بیشتری می کنن، حسی که همه دوست دارن اونو تجربه کنن و این نفوذِ کلام شما رو افزایش می ده.

۷. کاریزماتیک باشین

افرادی که سعی در متقاعدکردن بقیه دارن، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشن. این مسئله در پیامای سیاسی نِمود بیشتری داره. مردم، بیشتر از رهبران کاریزماتیک پیروی می کنن، حتی زمانی که با مواضع اونا مخالف هستن. شاید شما به خاطر نمی بیارین، اما مردم کانادا در چند ده پیش عاشق مردی به نام پیر ترودو شدن که با بیان شیوا و جذابِ خود تونست، فضای سیاسی کانادا رو به تصرف خود دربیاره.

۸. با کمک مشاهدات، پیش بینی کنین

بعضی وقتا، افراد واسه متقاعدکردن بقیه از چند واقعیت کوچیک، نتایج بزرگی می گیرن. لازمه در اول پیچیدگیِ واقعی یک موضوع رو ندیده بگیریم. وقتی دلیلی قابل پیش بینیه، احتمال اتفاق اونم هست. پس مردم اونو باور می کنن. اطمینان از امکانِ اتفاق یک موضوع، موجب تشویق بقیه به باور موضوع مورد نظر می شه.

۹. از مخاطب خود تعریف کنین

تملق گویی، تعریف و تعریف از مخاطب یکی از راه هاییه که افراد، معمولا واسه تشویق و متقاعدکردن مخاطبان خود انتخاب می کنن. مثلا با گفتن جملاتی چون «شما سخت کار می کنین، پس لایق بهترینا هستین» سعی می کنن توجه مخاطب رو به خود جلب کنن. مردم عاشق ستوده شدن هستن.

(مطمئنا هر کسی به باهوشی شما متوجه قدرت این روش می شه!)

۱۰. مفاهیم عام همیشه جواب میدن

لغاتی مثل دموکراسی، آزادی، برابری یا پیشرفت، بیشتر واسه تشویق بقیه استفاده کرده می شه. این لغات، مفاهیم مثبتی دارن که بیشتر افراد اونو قبول دارن. به کار بردن این مفاهیم در کلام به مخاطب کمک می کنه تا دیدگاه شما رو قبول کنه.

۱۱. حرف تازه ای بزنین

مردم جذب ایدهایی می شن که نورانی و جدید باشن. حتی اگه ایده ی شما نو نباشه، باز می ارزه که دستی به سر و روی اون بکشین و ظاهری تازه بهش ببخشین. میشه ایده ای قدیمی رو به مخاطبانی جدید یا به شکل ای نو ارائه داد.

۱۲. از قدرت نوستالژی غافل نشید

افراد از این روش استفاده می کنن تا تداعی کننده ی خاطرات خوش مخاطبان در زمان گذشته باشن. ایجاد حس دل تنگی و تداعی خاطرات و تجربه های خوش گذشته واسه افراد مختلف به ویژه سالمندان، می تونه در متقاعدکردن و تشویق مخاطبان، بسیار مفیدِثمر باشه.

۱۳. از سوالای تأکیدی بهره بگیرین

سوال تاکیدی یا همون استفهام انکاری یعنی به شکل یک سوال، موضوعی رو مطرح کنین، بدون اونکه به دنبال جواب مشخصی واسه سوال باشین. واقعا سوالای تأکیدی نیاز به جواب ندارن، چون جواب نشونه و مخاطبان هم با اون موافقند! مثال: کیست که به آب نیاز نداشته باشه؟

۱۴. مقایسه کنین

در این روش معمولا دو چیز با هم مقایسه می شه. سخنرانان از این روش واسه مقایسه بین موضوعِ جدید و موضوعی که واسه مخاطب، آشنا و شفافه، استفاده می کنن. امتیاز استفاده از این روش اینه که ایده های مختلف رو میشه در عبارتی کوتاه یا با بیان چند کلمه، توضیح داد.

۱۵. قربونی کنین

روشهای قانع کردن بقیه؛ چیجوری فردی با نفوذ باشیم؟  آموزشی

در این روش کسی یا چیزی رو پیدا می کنیم تا مشکلات فعلی رو به گردن اون بندازیم. این روشی که معمولا در دنیای سیاست کاربرد داره. مثلا، حزبی که قدرت رو در دست نداره، معمولا همه مشکلات رو به گردن حزبی میندازه که قدرت در دستشه و همیشه اونو به خاطر مشکلات فعلی مقصر جلوه می ده.

منبع : slideshare.net

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید