روان درمانی اصطلاحی کلی واسه درمون مشکلات مربوط به سلامت روانیه. در روان درمانی مریض با روان درمون گران، روان شناسان یا مشاوران گفت وگو می کنه. در طول این روش از درمون، شما می تونین نسبت به ایجاد وخوی خود و وضعیتی که در اون قرار دارین، احساسات تون و رفتار خود بیشتر بدونین. به کمک روان درمانی روش کنترل و مدیریت شرایط مختلف و رویارویی با رقابتا به کمک مهارتای مناسب و درست، آموزش داده می شه. همراه ما باشین، می خواهیم درباره روان درمانی نکات مفیدی در اختیارتون بذاریم.

 

شکلای مختلف مختلفی از روان درمانی هست که هر یک راه و روش خود رو دارن. روش مناسب هر شخص با توجه به وضعیت اون، انتخاب می شه. اسامی دیگری هم به روان درمانی گفته می شه: گفت وگودرمانی، مشاوره، درمون روان شناسی یا در آخر سادگی: درمون.

روان درمانی واسه درمون کدوم مشکلات مناسبه؟

روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

روان درمانی در رفع مشکلات روانی بسیاری راه گشاه. مثل:

  • مشکلات اضطراب: مشکل وسواس فکری و عملی (OCD)، فوبیاها، حملات پانیک، مشکل استرس پس از حادثه (PTSD)؛
  • مشکلات ایجاد وخو: اختلالاتی مثل مشکل دوقطبی یا افسردگی؛
  • اعتیاد: شکلای مختلف اعتیاد مثل اعتیاد به الکل، مواد مخدر یا کارایی مثل قمار کردن؛
  • مشکلات خوردن: مشکلاتی مثل بی اشتهایی یا پرخوری عصبی؛
  • مشکلات شخصیتی: مشکل شخصیت مرزی یا مشکل شخصیت وابسته؛
  • روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

  • اسکیزوفرنی: اختلالاتی مثل این که موجب جدایی و دوری از واقعیت می شن. (مشکلات دیوونگی)

مراجعه و اقدام واسه روان درمانی حتما به معنای این نیس که فرد دچار مریضیا و مشکلات نام برده. بعضی از شکلای مختلف استرسا و تضادهای موجود در زندگی هم می تونن باعث آزردگی روان و نیاز به مراجعه به روان درمون گر بشن. مثلا، روان درمانی می تونه به امور زیر هم کمک کنه:

  • رفع تضادها: تضادهای موجود بین فرد با همسرش یا بقیه؛
  • آزادی از اضطراب و استرس: مشکلاتی که در محیط کار یا… هست؛
  • روبرو شدن با تغییرات سخت زندگی: طلاق، از دست دادن شغل یا عزیزان و…؛
  • مدیریت واکنشای ناسالم: مثل خشم و خشونت جاده ای در رانندگی یا رفتارهای واکنشی-تهاجمی؛
  • روبرو شدن با مریضیای سخت و طولانی: مثل دیابت، سرطان یا بقیه دردهای طولانی و بلندمدت؛
  • بهتر شدن از سوءاستفاده جنسی یا فیزیکی: یا مشاهده اینجور صحنها و وقایعی؛
  • روبرو شدن با مشکلات جنسی: ممکنه دلایل اونا روانی یا جسمی باشه؛
  • خواب بهتر: درمون بی خوابی یا پرخوابی و مشکلاتی نظایر اون.

در بعضی موارد، روان درمانی هم سنگ با دارودرمانی پیش میره و می تونه مثل داروهای ضد افسردگی و نظایر اونا کاربرد و نتیجه داشته باشه. بنا به مشکلی که هر فرد تجربه می کنه، شاید واسه درمون و رفع مشکل روان درمانی کافی نباشه. شاید نیاز به دارودرمانی یا علاجای دیگر هم به وجود آید.

خطرات روان درمانی چیه؟

کلا، خطر و اثرات روان درمانی بسیار کمه. اما از اونجا که ممکنه به دلیل ی اون احساسات و تجارب دردناکی کشف بشن ممکنه از نظر احساسی، آزردگی پیش بیاد. اگه روان درمون گری ماهر بتونه نوع و شدت مشکل رو به درستی شناسایی کنه، میزان خطرات و آزردگیا کاهش پیدا می کنه.

مهارتای روبرو شدن با مشکلات می تونه ترسا و احساسات منفی رو به کمه کم برسونه.

آمادگی و شروع استفاده از روان درمانی

۱. یافتن روان درمون گری خوب

واسه یافتن مشاوری خوب بهتره از بقیه کارشناسان یا افراد مطلع دیگر کمک گرفته بشه. جست وجو در اینترنت هم ایده ی بدی نیس.

۲. باخبر شدن از هزینه درمون

در مورد هزینه ها بهتره نسبت به پوشش دهی بیمه آگاهی پیدا کنین. قبل از شروع درمون هم نسبت به هزینه هر جلسه و… اطلاعات کسب کنین.

۳. بازبینی و بررسی نگرانیا

بعد از اولین جلسه سعی کنین متوجه نقاط لازم واسه پیگیری و درمون درباره خودتون بشه. هم خود فرد و هم کمک روان درمون گر در این مورد مهمه

۴. بررسی سابقه و مهارت روان درمون گر

قبل از مراجعه به روان درمون گر بهتره درباره سابقه و مهارت اون اطلاعات کسب کنین. تحصیلات، سابقه، مهارت ها و مدارک متخصص بسیار مهمه. روان درمون گر اصطلاحی کلیه و به عنوان، عنوانی شغلی نمیتونه میزان مهارت و تحصیلات و… رو نشون بده. مثلا روان درمون گرها بنا به تحصیلات و مهارتی که دارن عناوین شغلی مختلفی دارن.

بیشتر این کارشناسان تا مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل کردن. پزشکان عمومی با تخصص در مورد روان درمانی هم می تونن به درمون و تجویز مشکلات روانی بدن. همونجوریکه گفته شد، عناوین مختلفی هست: روان درمون گر، روان شناس، مشاور حرفه ای، مددکاران، مشاور ازدواج و خونواده و… که همه به درمون و کمک به مشکلات موجود در این مورد می پرازن.

روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی
روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

قبل از مراجعه باید از این موضوع مطمئن شید که مدارج و مدارک فرد متخصص واسه درمون و کمک به شما مناسبه. باید به دنبال روان درمون گری باشین که نوع درمون رو متناسب با نیازها و شدت مشکل شما پیش بینی می کنه.

مراحل روان درمانی چیجوری شروع می شه؟

روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

جلسه ی اول روان درمانی

در جلسه اول روان درمانی، متخصص اول در مورد مریض و مشکلات و نیازهایش اطلاعاتی کسب می کنه. شاید فُرمایی واسه دریافت اطلاعات عاطفی و جسمی گذشته و گذشته مریض در اختیار اون گذاشته می شه. شاید چند جلسه طول می کشه تا متخصص درباره مریض و وضعیتش اطلاعاتی کسب کنه و به بهترین جمع بندی واسه درمون و مراحل اون برسه.

جلسه ی اول، فرصت مناسبی واسه فرد مراجع هم هست تا از هماهنگی رویکردهای متخصص با مشکل خود و… اطلاعات کسب کنه. پس فرد در جلسه اول باید سعی کنه که به موضوعات زیر دست پیدا کنه:

  • از چه درمانی استفاده میشه؟
  • اهداف درمانی چیه؟
  • طول و مدت زمان هر جلسه چقدره؟
  • به چند جلسه ی درمانی نیازه؟

در جلسات از پرسیدن هیچ سوال و نقطه مبهمی ابا نداشته باشین. اگه با روان درمون گر احساس راحتی نمی کنین به شخص دیگری مراجعه کنین. هماهنگی و رابطه مناسب با روان درمون گر ضروریه.

شروع روان درمانی

طول مدت درمون در هر جلسه و تعداد دفعات مراجعه معمولا هفته ای یک بار یا یک هفته در بینه و هر جلسه هم ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشه. روان درمانی می تونه در کلینیک یا مطب صورت بگیره. جلسات گروهی با هدف تمرکز بر امنیت و ثبات هم برگزار می شه. بعضی وقتا هم درمون در صورت پذیرش فرد از طرف بیمارستان، در بیمارستان انجام می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۱ راز زیبایی که باید بدونین

شکلای مختلف روان درمانی

شکلای مختلف مختلفی از روان درمانیِ مؤثر هست. بعضی از شکلای مختلف واسه درمون وضعیتای مشخصی به کار می رن و تأثیرگذارتر هم هستن. در بعضی روش ها، روان درمون گر از ترکیب چند روش استفاده می کنه. متخصص واسه انتخاب درمون باید خواستها و وضعیت فرد رو بررسی کنه. برخلاف وجود روشای مختلف درمانی، بعضی از شکلای مختلف ثابت شده تر هستن:

۱. رفتار درمانی شناختی (CBT)

رفتار درمانی شناختی به فرد کمک می کنه تا رفتارها و عقاید منفی خود رو شناسایی کنه و اونا رو با موارد مثبت و سالم جانشین کنه.

۲. رفتاردرمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی یه جور از CBTه که به مریض مهارتای رفتاری رو یاد می گیره تا به کمک اونا به مدیریت استرس و کنترل احساسات خود بده. پس روابطش با بقیه بهبود و پیشرفت پیدا می کنن.

۳. درمون از راه پذیرش و تعهد

در این روش فرد از احساسات و احساسات خود آگاه می شه و نسبت به ایجاد تغییرات و افزایش برابری خود با موقعیتای مختلف توانا می شه.

۴. علاجای روانکاوی

در این روش فرد بر افکار و رفتارهای ناخودآگاه خود تسلط بیشتری پیدا می کنه. پس دیدگاه جدیدی واسه انگیزه و حل تضادها پیدا میکنه.

۵. روان درمون گری بین فردی

در این روش واسه گسترش مهارتای رابطه بین فردی، به روابط فرد با بقیه توجه می شه. مثلا روش روابط فرد با دوستان، اقوام، همکاران و… بررسی می شه.

۶. روان درمانی حمایتی

در این روش، فرد مهارت روبرو شدن با استرسا و موقعیتای سخت رو پیدا می کنه.

روان درمانی به شکلای مختلف پیشنهاد می شه. مثلا به شکل انفرادی، گروهی، خانوادگی، همسران و… . روان درمانی واسه تموم گروه های سنی مفید واقع می شه.

روند درمون چیجوریه؟

روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

در بیشتر شکلای مختلف روان درمانی، متخصص فرد رو تشویق می کنه تا از احساسات و افکارش بگه و چیزی رو که آزارش می ده عنوان کنه. در اول گشودن صندوق قلب کمی سخته اما نباید نگران بود، چون روان درمون گر به سهولت و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک زیادی می کنن. روان درمانی با بحثای احساسی شدیدی رو به روه پس طبیعیه که فرد بعضی وقتا گریه کنه، غمگین بشه یا حتی در طول جلسات درمون عصبانی بشه. بعضی از افراد پس از جلسات روان درمانی از نظر جسمی خسته می شن. روان دکتر در این موردا واسه روبرو شدن با احساسات و احساسات در کنار فرد هستش.

ممکنه، روان درمون گر طبق موضوعات و محتوای هر جلسه، تمریناتی واسه فرد در نظر بگیره. در طول زمان هم، صحبت کردن درباره مشکلات و نگرانیا باعث بهتر شدن ایجاد وخوی فرد می شه و روش تفکر و احساسات هرکی نسبت به خودش هم تغییر می کنه و در روبرو شدن با مشکلات تواناتر میشه.

در چه شرایطی روان درمون گر می تونه اسرار مریض رو معلوم کنه؟

به جز مواردی نادر، گفت وگوها با روان درمون گر محرمانهه. اما اگه چیزی که بازگو می شه نشون از در خطر قرار داشتن فرد یا بقیه باشه و مشکلات امنیتی و… بسازه، روان درمون گر باید اسرار رو معلوم کنه و مثلا پلیس رو در جریان بزاره. در هر حال، روان درمون گر درباره پنهونی نگه داشتن اسرار و معلوم کردن به موقع اونا جواب گوه.

روان درمانی چه مدت طول می کشه؟

مدت زمان و بسامد جلسات درمون به عوامل مختلفی بستگی داره:

  • مریضی مشخص و موقعیت فرد؛
  • شدت علائم موجود در فرد؛
  • مدت زمانی که فرد علائم مشکلات روانی رو داشته یا با اون دست وپنجه نرم می کرده؛
  • میزان پیشرفت فرد؛
  • میزان استرسی که فرد تجربه کرده؛
  • میزان دخالت مشکلات روحی-روانی در زندگی روزمره ی فرد؛
  • میزان حمایت خونواده و نزدیکان از فرد،
  • هزینه و پوشش دهی بیمه و … .

شاید درمون چند هفته و در کوتاه مدت به طول بینجامد؛ شاید هم وجود مشکلات بلندمدت جدی روند درمون رو طولانی تر کنه.

کارایی واسه کسب بهترین نتیجه از روان درمانی

روان درمانی و هر چیزی که درباره پروسه انجام اون باید بدونین  آموزشی

روان درمانی نمیتونه مشکل افراد رو درمون کنه و اونو ریشه کن کنه، اما می تونه به افراد کمک کنه تا روش رویارویی با مشکلات به شکلی درست و سالم رو بیاموزند و احساس بهتری نسبت به خود در زندگی داشته باشن. واسه کسب نتایج بهینه از روان درمانی باید به موارد زیر توجه داشت:

۱. مطمئن بشین که با روان درمون گر راحت هستین

اگه با اون احساس راحتی ندارین باید متخصص دیگری انتخاب کنین.

۲. روان درمانی رو به شراکتی مؤثر بدل کنین

این درمون وقتی جواب گوه که همراهی فعال در تصمیم گیری داشته باشین. مطمئن بشین که شما و متخصص درباره موضوعات اساسی و روش مدیریت اونا تفاهم دارین. در کنار هم می تونین اهدافی مشخص کنین و به اونا برسین.

۳. صادق و روراست باشین

میزان موفقیت درمون به خواست شما در بیان و بازگویی احساسات، افکار و تجارب تون بستگی داره. باید واسه انجام کارا، دیدگاه ها و ایده های تازه ای به کار بگیرین. اگه از بازگو کردن بعضی موضوعات به دلیل شرم، احساسات دردناک یا ترس از واکنش متخصص خوشحال نیستین بهتره این موارد رو با اون در بین بذارین.

۴. به برنامه درمانی خود پایبند باشین

اگه انگیزه کافی به خرج ندین ممکنه جلسات درمانی رو درست پیش نبرین. این پای بند نبودن به درمون باعث مشکل در روند درمون می شه. پس منظم باشین و قبل از هر جلسه به چیزی که در جلسه خواهد گذشت، فکر کنین.

۵. منتظر نتایج مثبت لحظه ای و فوری نباشید

کار کردن روی مسائل احساسی سخت و زمان بره. ممکنه قبل از رسیدن به نتایج مطلوب به چندین جلسه روان درمانی نیاز داشته باشین.

۶. تمرینات لازم در بین جلسات رو بکنین

اگه متخصص به شما تمرینات یا تکالیفی مثل نوشتن و مستندسازی احساسات روزانه تون می ده حتما اونا رو بکنین. این تمرینات به شما کمک می کنه تا چیزی که رو در جلسات یاد گرفتین، در زندگی به کار بگیرین.

۷. اگه روان درمانی مؤثر نیس، حتما متخصص تون رو در جریان بذارین

اگه بعد از چندین جلسه نتیجه ای نگرفته اید با متخصص صحبت کنین. واسه حل این مشکل باید به کمک هم به راه و روش و روش جدیدی دست پیدا کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید