رف مکمل کراتین می تونه بسیار سودمند باشه.

  • پروتئین آب پنیر: می تونین نصف ملاقه پروتئین آب پنیر رو به میلک شیک یا ماست اضافه کنین تا مصرف پروتئین روزانه تون زیاد شه.
  • سؤالات عادی درخصوص رژیم کتوژنیک

    ۱. میتونم بازم کربوهیدرات مصرف کنم؟

    بله. بهتره اول رژیم کربوهیدرات رو حذف کنین. پس از ۲ تا ۳ ماه می تونین در موقعیتای خاص کربوهیدرات استفاده کنین، ولی دوباره باید به رژیم تون برگردید.

    ۲. رژیم کتوژنیک باعث از بین رفتن عضلات می شه؟

    خطر کاهش عضلات در تموم رژیمای غذایی هست. بااین حال افزایش مصرف پروتئینا و سطح کتون بالا می تونه احتمال کاهش عضلات رو به کمه کم برسونه. (به ویژه اگه با وزنها کار می کنین.)

    ۳. میشه با رژیم کتوژنیک عضله سازی کرد؟

    بله. اما ممکنه این رژیم واسه عضله سازی خوب رژیمای با کربوهیدرات متوسط نباشه.

    ۴. مصرف کالری زیاد یا خوراکیای پر از کربوهیدرات در بعضی روزها ضروریه؟

    نه. بااین حال ممکنه مصرف کالری بیشتر در بعضی روزها سودمند باشه.

    ۵. چه مقدار پروتئین میتونم مصرف کنم؟

    مصرف پروتئین باید در حد متوسط باشه. مصرف زیاد پروتئین ممکنه موجب جهش سطح انسولین و کاهش کتونا شه. بیشترین حد می تونین ۳۵٪ از کل کالری مصرفی روزانه تون رو از پروتئینا دریافت کنین.

    ۶. اگه به طور همیشگی احساس خستگی و ضعف داشتم، باید چه کاری انجام بدهم؟

    اگه همیشه احساس خستگی و ضعف دارین، شاید به طور کامل وارد حالت کتوزی نشده اید یا بدن تون نمیتونه خوب از چربیا و کتونا استفاده کنه. واسه مقابله با این وضعیت مقدار کربوهیدرات مصرفی تون رو کاهش بدین و نکات بالا رو دوباره بررسی کنین. مصرف مکملایی مثل روغن MCT و کتونا هم می تونه به خارج شدن از این وضعیت کمک کنه.

    این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روانشناسی رفتار مصرف کننده؛ به چه دلیل بعضی جنسا شانس بیشتری واسه دیده شدن دارن - قسمت 2

    ۷. به چه دلیل ادرارم بوی میوه می ده؟

    نگران نباشید. دلیل این به خاطر دفع اجناس جانبی حاصل از کتوزه.

    ۸. نفسم بدبو شده، دلیل اون چیه؟

    این جزو مشکلات جانبی عادی رژیم کتوژنیکه. واسه مقابله با این وضعیت آبای طعم دار و آدامس بدون شکر استفاده کنین.

    ۹. کتوز بسیار خطرناکه؟

    بعضی کتوز رو با کتواسیدوز اشتباه می گیرن. کتوز طبیعیه، ولی کتواسیدوز در اثر دیابت رخ می ده. کتواسیدوز خطرناکه. اما کتوز در رژیم کتوژنیک طبیعیه و ضرری واسه سلامتی نداره.

    ۱۰. من دچار مشکل هضم و اسهال شده ام، چیکار کنم؟

    مشکل هضم و اسهال جزو مشکلات جانبی عادی رژیم کتوژنیک هستن که به طور طبیعی پس از ۳ تا ۴ هفته از بین می رن. اگه این وضعیت ادامه پیدا کرد، از خوراکیای شامل فیبر بالا بیشتر استفاده کنین. مکملای منیزیم هم می تونه به درمون یبوست کمک کنه.

    نکته آخر

    رژیم کتوژنیک واسه افرادی که اضافه وزن دارن، مبتلایان به دیابت و کسائی که می خوان سلامت متابولیک شون رو بهبود بدن، فوق العاده. اما ممکنه این رژیم واسه ورزشکاران حرفه ای و کسائی که می خوان حجم عضلات و وزن شون رو بالا ببرن، مناسب نباشه.

    مثل تموم رژیما و شکلای مختلف روشای لاغری، این رژیم تنها زمانی می تونه ثمربخش باشه که در اجرای اون ثبات قدم داشته باشین و واسه یه مدت طولانی اونو دنبال کنین.

    منبع : healthline