د از مصرف کپسایسین به اوج خود می رسه و واسه سه ساعت طول می کشه.

جدا از اینکه این، طبق نتایج تحقیقات، کپسایسین می تونه اشتها رو سرکوب کنه و میزان کالری مصرفی در وعده غذایی بعد رو کاهش بده. در آزمایشی، به یه گروه از شرکت کنندگان آب گوجه با پودر فلفل و به گروه دیگر بدون پودر فلفل داده شد. گروهی که آب گوجه رو با پودر فلفل خورده بودن، به طور متوسط ۱۶ درصد کالری کمتری دریافت کرده بودن.

واسه جلوگیری از جمع شدن چربی در فصل زمستون ویتامین D کافی استفاده کنین

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربیه که به طور طبیعی در غذاهایی مثل جگر، زرده ی تخم مرغ، ماهی و اجناس لبنی پیدا می شه. بسیاری نیاز به ویتامین D رو با قرار گرفتن در خطر نور خورشید تأمین می کنن که باعث می شه بدن به ساخت ویتامین D تحریک شه. کمبود ویتامین D باعث بالا رفتن جمع شدن چربی و چاقی شه.

با این حال، محققان هنوز نتوانسته ان فهمیده باشن کمبود ویتامین D باعث افزایش وزن می شه یا وجود چربی زیاد در بدن غلظت ویتامین D رو در بدن پایین میاره. اما فرض بر اینه که کمبود ویتامین D، به دلیل ناچیز بودن نور خورشید در زمستون می تونه کلید موضوع واکنش زمستونی بدن باشه. یکی از ویژگیای واکنش زمستونی افزایش تجمع چربیه که واسه باقی موندن اجداد ما در سرما و یخبندان لازم بوده.

واسه افزایش چربی سوزی، ترکیبات کاتچین دار استفاده کنین

رژیم لاغری شکم؛ ۲۴ پیشنهاد واسه اینکه شکمی صاف داشته باشیم - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

در سالای گذشته، کاتچین (ترکیبات فیتوشیمیایی که در بیشتر در چای سبز پیدا می شه) به خاطر توانایی بالا در سوزاندن چربی، به ویژه چربیای شکم، بیشتر مورد توجه قرار گرفته. در یک آزمایش پزشکی، ۱۳۲ شرکت کننده ی چاق به دو گروه تقسیم شدن و به یه گروه نوشیدنی با حدودا ۵۲۵ میلی گرم کاتچین و ۳۹ میلی گرم کافئین داده شد و به گروه دیگر نوشیدنی با همین مقدار کافئین، اما بدون کاتچین داده شد. از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا به رژیم غذایی خود ادامه و کمه کم ۳ ساعت در هفته ورزش کنن. در طول ۱۲ هفته، همه وزن کم کرده بودن، اما میزان کاهش وزن در مصرف کنندگان کاتچین بیشتر از گروه دیگر بود. ، گروهی که کاتچین چای سبز دریافت کرده بودن، چربی زیرپوستی بیشتری سوزانده بودن. این باور هست که اثر کاتچین چای سبز بر ترکیب بندی بدن به دلیل توانایی این ماده در افزایش مصرف انرژی و اکسیداسیون چربیه.

به مقدار کافی ویتامین B استفاده کنین

اگه هدف شما لاغر کردن شکمه، روش دیگر روی آوردن به رژیمیه که شامل مقدار کافی ویتامین B باشه. خیلی از ویتامینای B در تبدیل چربیای غذایی، پروتئین و کربوهیدرات به انرژی نقش مهمی بازی می کنن. ، خیلی از ویتامینای B فواید دیگری واسه کاهش وزن دارن. مثلا، ویتامین B3 واسه کسائی مفیده که افزایش اندازه کمر اونا به دلیل مقاومت بدن شون به انسولینه. ویتامین B6 هم واسه جذب مناسب روی -یکی از مواد مغذی مهم در کاهش چربی- بسیار لازمه.

مواد غذایی پر از ویتامین سی بخورین

رژیم لاغری شکم؛ ۲۴ پیشنهاد واسه اینکه شکمی صاف داشته باشیم - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

تحقیقات نشون دادن، بین پایین بودن ویتامین C در خون و افزایش جمع شدن چربی، به ویژه در دور کمر، رابطه مستقیم هست. با این حال، مشخص نیس، کمبود ویتامین C باعث افزایش وزن می شه یا زیادی چربی بدن رو از وجود ویتامین C خالی می کنه. در هر صورت، مصرف ویتامین C واسه کاهش وزن لازم به نظر می رسه. دلایل خیلی زیاد نشون میدن، میزان بالای ویتامین C به بدن کمک می کنه تا در طول انجام حرکات ورزشی چربی بیشتری بسوزونه. نتایج یک تحقیق نشون می ده افرادی که ویتامین C موجود در خون اونا پایینه در طول ۶۰ دقیقه دویدن روی تردمیل ۲۵ درصد چربی کمتری نسبت به کسائی که ویتامین C بیشتری دارن، می سوزونن. ویتامین C واسه تولید کارنیتین لازمه؛ ترکیبی که بدن رو تشویق به تبدیل چربی به سوخت می کنه و باعث انرژی زایی می شه.

واسه تنظیم ترکیب بدن، کلسیم کافی دریافت کنین

کلسیم بیشتر به خاطر نقش مؤثر اون در حفظ سلامتی دندانا و استخوانا شناخته شده، اما در سالای گذشته مجامع علمی به این نتیجه رسیدن که این ماده معدنی نقشای بیشتری هم داره. اخیرا دلایل نشون دادن، کلسیم نقش مهمی در متابولیسم و تنظیم ترکیب بدن اجرا می کنه و می تونه به کاهش چربی بدن و حفظ وزن ایده آل کمک کنه. رژیم پر از کلسیم باعث کاهش هر چه بیشتر وزن و کاهش اندازه دور کمر و کم کردن چربی زیر پوست می شه. اختلاف ۱ گرمی در مصرف روزانه کلسیم باعث تغییر حدودا ۸ کیلوگرمی در وزن بدن می شه. افرادی که بیشتر از ۶ گرم کلسیم در روز مصرف می کنن، درصد چربی کمتری دارن. بهترین منابع کلسیم عبارتند از شیر، لبنیات، سبزیجات و غذاهای دریایی.

واسه استفاده ی هر چه بیشتر از فواید کلسیم، مواد غذایی کلسیم دار رو با مواد غذایی پر از ویتامین D ترکیب کنین. ویتامین D باعث جذب هر چه بهتر کلسیم در روده می شه.

نمک نخورید

در حالی که نمک (سدیم) واسه تنظیم بعضی کارکردهای بدن ضروریه، اما بیشتر باعث حفظ آب بدن می شه. بافتای اطرف کمر که آب بدن زیادی در اونجا جمع می شه، باعث ایجاد چربی شکم می شن. اگه احساس می کنین غذای شما مزه نداره، سعی کنین به جای نمک از ادویه جات استفاده کنین. مراقب نمک مخفی در غذاهای بسته بندی و فراوری شده ای مثل غلات بسته بندی شده، سبزیجات کنسروی و غذاهای یخ زده باشین.

واسه جلوگیری از کم کاری تیروئید غذاهای یددار بخورین

ید واسه بهبود کارکرد غده ی تیروئید لازمه که فعالیتای متابولیکی رو کنترل می کنه. کمبود ید باعث کم کاری تیروئید می شه که می تونه باعث افزایش وزن یا توقف کاهش وزن شه. غذاهای یددار عبارتند از سبزیجات دریایی، ماهی، ماست، شیر، تخم مرغ و توت فرنگی.

واسه تنظیم اشتها و ذخیره چربی، غذاهای پر از روی بخورین

رژیم لاغری شکم؛ ۲۴ پیشنهاد واسه اینکه شکمی صاف داشته باشیم - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

زینک میزان گردش لپتین رو بالا می بره. لپتین، هورمونیه که نقش مهمی در تنظیم مصرف انرژی در بدن، ذخیره چربی و اشتها بازی می کنه. این هورمون هنگامی که باید احساس سیری داشته باشین و از خوردن دست بکشین با مغز رابطه برقرار می کنه. این باور هست که کمبود لپتین دلیل اصلی پرخوری و میل شدید به غذاست. روی واسه جذب بهتر در بدن به ویتامین B6 نیاز داره و در غذاهای مختلفی مثل صدف، گوشت قرمز و گوشت مرغ پیدا می شه.

واسه حفظ توده بدون چربی بدن، مصرف کرومیوم رو فراموش نکنین

نتایج تحقیقات نشون میدن، کرومیوم به افزایش و حفظ توده بدون چربی بدن و کاهش چربی کمک می کنه. اثرات کرومیوم بر ترکیب بدن باعث توانایی این ماده معدنی مهم در افزایش فعالیت انسولین و بهبود حساسیت به انسولین در بدن می شه. کمبود نسبی کرومیوم تقریبا در کشورهای غربی به خاطر مصرف غذاهای فراوری شده معموله، چون که در مراحل تولید این غذا کرومیوم موجود در اون به شکل چشم گیری کاهش پیدا میکنه. افراد فعال از نظر بدنی و افرادی که قهوه، چای یا شکر زیادی مصرف می کنن، بیشتر در خطر کمبود کرومیوم قرار می گیرن. منابع غذایی خوب کرومیوم شامل کاهو، پیاز، گوجه فرنگی، غلات سبوس دار و سیب زمینیه. واسه استفاده ی هر چه بهتر از فواید این غذاها، اونا رو با غذاهای پر از ویتامین C ترکیب کنین که جذب کرومیوم رو بالا می برن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کفسابی ، سنگسابی ، نماشویی ، پیچ و رولپلاک سنگ نما

نا آرومی شکم رو درمون کنین

بین چربی شکم و نا آرومی اون و بالا رفتن کورتیزول (هورمون استرس) رابطه مستقیم هست. چربی شکم واسه سیستم بدن هم مضره، چون یه سری مواد شیمیایی در درون بدن آزاد می کنه که اشتها و فعالیت بدن در سوخت وساز مواد غذایی رو دچار مشکل می کنه. واسه همین غذاهای ضدالتهاب در جنگ با چربی شکم و در هم شکستن این چرخه خطرناک بسیار مؤثر هستن.

سعی کنین هر عصرگاه یکمیان وعده ضد نا آرومی بخورین. این بین وعدها باید پر از فلاونویید باشن که آنتی اکسیدانایی قوی واسه از بین بردن نا آرومی هستن. این مواد ترکیباتی طبیعی هستن که به شکلای مختلف توتا و بقیه میوه ها رنگ میدن. حتما ترکیب فلفل دلمه ای زرد با حمص یا مخلوط شکلای مختلف توتا با شکلات تلخ رو امتحان کنین.

چربیای غیراشباع چندپیوندی استفاده کنین

طبق یک تحقیق انجام شده در سوئد، چربیای اشباع، چربی شکمی بیشتری نسبت به چربیای غیراشباع چند پیوندی در بدن میسازن. وقتی افراد حاضر در این تحقیق، طی ۷ هفته روزانه به مقدار۷۵۰ کالری بیشتر به شکل روغن پالم (اشباع) یا روغن آفتابگردان (غیراشباع چندپیوندی) دریافت کردن، افرادی که روغن پالم خورده بودن، چربی شکم اونا بیشتر شده بود و در مقابل کسائی که روغن آفتابگردان مصرف کرده بودن تراکم عضله ی بیشتر و چربی کمتری کسب کرده بودن. چربیای غیراشباع چندپیوندی در آجیل، دانه های گیاهی و ماهی پیدا می شه و به لاغری شکم کمک می کنه.

از خوردن غذا پیش از خواب پرهیز کنین

حتما میدونید نباید پیش از رفتن به رختخواب غذای سنگین بخورین، اما حتی خوردن مواد غذایی سالم در شب هم می تونه بر کیفیت کالری سوزی بدن مشکل بسازه. در شکل ایده آل، می خواید هنگام خواب بدن تون ذخیره موجود چربی در بدن رو به عنوان سوخت بسوزونه، به جای اینکه از غذای مصرف شده در نیمه شب استفاده کنه. هر شب در وعده شام به اندازه کافی بخورین و بعد دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب به طرف هیچ غذایی نرید.

هر سه ساعت غذا بخورین

ممکنه فکر کنین با نخوردن ناهار، کالری کمتری دریافت می کنین و از این راه می تونین چربیای شکم خود رو آب کنین، اما با این کار دقیقا خلاف جهت حرکت می کنین. غذا نخوردن به مدت طولانی بدن رو به حالت گرسنگی می بره و در این حالت بدن شما هر چیزی رو که خورده بودین به چربی تبدیل می کنه و همه این چربیا دقیقا در دور شکم جمع می شن. کارشناسان تغذیه میگن خوردن یک وعده غذایی کوتاه در هر ۳ ساعت هم باعث می شه بدن همیشه سوخت کافی داشته باشه و هم فعالیت کالری سوزی ادامه پیدا کنه.

از غذاهای فراوری شده دوری کنین

ترکیبات موجود در غذاهای بسته بندی شده معمولا پر از چربیای ترانس، شکر و نمک یا سدیمه که کار رو واسه از بین بردن چربیای شکم سخت می کنن.

برنامه رژیم لاغری شکم

در این قسمت به معرفی سه برنامه رزیم لاغری شکم می پردازیم که هر کدوم از اونا رو با توجه به سن، جنسیت و شرایط جسمی خود می تونین دنبال کنین:

نمونه ای از یک رژیم روزانه

رژیم لاغری شکم؛ ۲۴ پیشنهاد واسه اینکه شکمی صاف داشته باشیم - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

مواد غذایی این برنامه تنها مثلا گذاشته شدن و شما با توجه به سلیقه و ذائقه ی خود می تونین اونو تغییر بدین و هر روز غذای روز گذشته خود رو نخورید. با دنبال کردن این برنامه هر روز ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ کالری دریافت می کنین که کالری مورد نیاز همه مثل افراد چاق رو تأمین می کنه و در جدا از اینکه به کمک اون میشه چربیای دور کمر رو کم کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشین که این رژیم غذایی واسه افرادی تنظیم شده که روزانه به فعالیت بدنی و ورزش منظم می پرازن.

صبحانه

غلات سبوس دار یا بلغور جو (۱ و یک چهارم فنجون)

شیر بدون چربی (۲ فنجون)

بادام یا بقیه آجیلا (۴ قاشق غذاخوری)

کشمش (۲ قاشق غذاخوری)

کل: ۵۹۱ کالری، ۲۹ گرم پروتئین، ۷۸ گرم کربوهیدرات، ۱۸ گرم چربی

ناهار

نون ساندویچ سبوس دار (۲ تکه)

گوشت یا کنسرو تن ماهی (۱۴۰ گرم)

پنیر کم چرب (یک تکه)

گوجه فرنگی (۲ تکه)

مایونز (۱ قاشق غذاخوری)

هویج (۱ عدد)

آب پرتقال (۱ فنجون)

کل: ۶۶۶ کالری،۴۱ گرم پروتئین، ۷۱ گرم کربوهیدرات، ۲۵ گرم چربی

شام

گوشت (مرغ، سینه ی بوقلمون، گوشت قرمز، ماهی) (۱۴۰ گرم)

سالاد (۱ فنجون)

سس (۲ قاشق غذاخوری)

سبزیجات رنگ تیره (۱ فنجون)

نشاسته (نون، سیب زمینی، پاستا، برنج) (یک تکه یا ۱ قنجان)

میوه (سه چهارم فنجون)

کل: ۳۷۹-۹۵۳ کالری، ۲۳-۵۳ گرم پروتئین، ۳۳-۱۰۹ گرم کربوهیدرات، ۱۲-۴۳ گرم چربی

بین وعده (میشه اونو به دومیان وعده تقسیم کرد)

نون سبوس دار (۲ تکه)

کره ی بادام زمینی (۲ قاشق غذاخوری)

شیر بدون چربی (۲ فنجون)

سیب (۱ عدد متوسط)

کل: ۶۲۹ کالری، ۳۱ گرم پروتئین، ۸۳ گرم کربوهیدرات، ۲۰ گرم چربی

نمونه ای از یک رژیم هفتگی

رژیم لاغری شکم؛ ۲۴ پیشنهاد واسه اینکه شکمی صاف داشته باشیم - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

این رژیم لاغری شکم هفت روزه به شما در سوزاندن چربیای دور شکم و کاهش وزن کمک می کنن. پیشنهاد می شه این رژیم غذایی رو از روز آخر هفته شروع کنین تا بتونین برنامه های خود رو خوب با این رژیم تنظیم کنین. واسه کاهش بیشتر وزن می تونین این رژیم رو به مدت یک هفته بیشتر ادامه بدین.

روز اول:

صبحانه: املت با ۳ عدد سفیده ی تخم مرغ و ۷۵ گرم اسفناج و فلفل.

بین وعده : ۱۰۰ گرم و نصف تکه فلفل قرمز

ناهار: ۱ عدد سینه ی مرغ کبابی، سالاد مخلوط برگ، فلفل قرمز، لوبیا سبز و یک چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون

بین وعده: ۱۰۰ گرم سینه ی بوقلمون با یک چهارم خیار خردشده

شام: کلم بروکلی پخته با ۱۰۰ گرم سینه مرغ کبابی

روز دوم:

صبحانه: سینه ی مرغ پخته با تکهای کلم پیچ تفت داده شده